Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lagrådet underkänner flygskatteförslag

Publicerat fredag 17 mars 2006 kl 16.36
Flygskatteförslag får bakläxa.

Regeringens förslag om flygskatt får skarp kritik från de höga juristerna i lagrådet. Det är tveksamt om EU kommer att godkänna förslaget om flygskatt och lagrådet tycker också att regeringen inte lämnat en tillräckligt bra konsekvensanalys av vad som händer när en flygskatt införs.

Men regeringen är ändå fast besluten att genomföra flygskatten den första augusti, säger statssekreterare Magdalena Andersson på finansdepartementet.

– Det är framför allt en invändning som lagrådet har och det är att det skulle finnas en bättre konsekvensanalys i förslaget. Det någonting som vi får titta på nu under den närmaste veckan vad vi har för möjligheter att stärka konsekvensanalysen innan vi lägger fram propostionen, säger hon

Effekterna för miljön
Magdalena Andersson säger att regeringen ska ta fram en bättre konsekvensanalys om till exempel effekterna för miljön och andra transportmedel när förslaget läggs fram för riksdagen om ett par veckor.

Införande av flygskatten är en del i den gröna skatteväxlingen som regeringen enades om med samarbetspartierna miljöpartiet och vänsterpartiet i höstas. Detaljerna i förslaget ska diskuteras i förhandlingarna om vårbudgeten.

Förslaget som lagts fram innebär att en resenär får betala 94 kronor för en resa inom Europa och 304 kronor för resor utanför Europa.

Glesbygden undantagna
Skatten ska införas första augusti i år. Flera flygplatser i glesbygd är undantagna, till exempel Kiruna och Östersund.

Enligt lagrådet kommer EU-kommissionen att pröva om undantagen kan godkännas. Det är något som regeringen varit medveten om hela tiden, säger Magdalena Andersson.

Flera flygbolag har hotat att flytta verksamhet från Sverige om skatten införs. men regeringen backar inte om det här förslaget, säger Magdalena Andersson.

– Vi tycker att det är viktigt att även flyget är med och tar sina miljökostnader, säger hon.

Erik Ridderstolpe
erik.ridderstolpe@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".