Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny lag ska stoppa mobbning i skolan

Publicerat söndag 19 mars 2006 kl 12.50

Den 1 april träder den nya lag i kraft som förbjuder diskriminering, kränkande behandling och mobbning i skolan. Lagen kan få stora konsekvenser för hur lärare och förskolepersonal arbetar. Det kan till exempel bli fel att dela in barnen i grupper om pojkar och flickor.

– Det beror naturligtvis också på syftet varför man gör det. Man ska tänka sig för innan man gör det så det inte kommer i konflikt med den här lagen. Det som är nytt med den här lagen är att den kommer att gälla i all förskoleverksamhet och även förskolan ska upprätta en likabehandlingsplan och där finns inget krav idag, säger Ingegärd Hilborn, chefsjurist på Skolverket.

När den nya lagen träder i kraft måste alla verksamheter inom skolan ha likabehandlingsplaner. Diskriminering, repressalier och annan kränkande behandling blir förbjudet. Om det ändå händer kan kommunerna bli skyldiga att betala skadestånd.

Måste tänka sig för
Diskrimineringsgrunder är till exempel etnisk tillhörighet, funktionshinder och kön och Ingegärd Hilborn tror att många på skolorna måste tänka sig för när de delar in eleverna i grupper för att inte diskriminera någon elev.

Att först dela in elever i grupper om pojkar och flickor och sedan låta pojkarna spela innebandy och flickorna hålla på med smink är inte okej. Det är bättre att skapa grupperna utifrån elevernas intressen, säger Ingegärd Hilborn.

– Man skulle kunna gruppera utifrån dem som vill spela spel eller dem som vill ägna sig åt smink och inte göra den här grupperingen på grund av kön.

Lex Johanna
Lagens förbud mot kränkande behandling och mobbning är ett slags Lex Johanna, Bristerna i elevernas rättssäkerhet avslöjades när den mobbade eleven Johanna Rosenqvist förlorade skadeståndsmålet mot Grums kommun i Högsta domstolen.

I den nya lagen måste lärarna till och med tänka på hur de uttrycker sig mot eleverna när de ska skapa ordning i stökiga klassrum:

– När man ska få ordning i klassen måste de vuxna i skolan tänka på att man inte kränker eleverna utan man måste behandla alla eleverna med värdighet. Men det är också viktigt att lärarna agerar för har man ordningsregler ska de följas, säger Ingegärd Hilborn, chefsjurist på Skolverket.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".