Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygledning på väg att avregleras

Publicerat tisdag 21 mars 2006 kl 06.00

Efter många års diskussioner kan nu flygledningen bli konkurrensutsatt i Sverige. Hittills har Luftfartsverket haft monopol på all flygledning men nu ses regelverket över för att öppna marknaden.

Småland airport i Växjö är en av de flygplatser som vill ha in fler aktörer på marknaden.

– Det är som med all annan verksamhet. Man vill se att man betalar rätt pris för sin vara och tjänst. Får man en konkurrensutsatt verksamhet så har man möjlighet att göra den bedömningen, säger Jan Fors som är vd på Småland airport.

Varför har man inte kunnat göra det tidigare?

– Vi har bland ett tiotal ickestatliga flygplatser drivit ett projekt för att försöka få in förändringar i regelverket. Det är där det har varit hinder, i lagstiftningen och luftfartsregelverket, säger han.

Ser över lagstiftning
Jan Fors har jobbat länge för att få in fler aktörer på marknaden och snart kan det alltså bli verklighet. Luftfartsstyrelsen håller på att se över lagstiftningen.

– Man har en dominerande aktör som förfogar över den infrastruktur som behövs för att andra ska komma in. Då måste vi som myndighet undersöka om det krävs någon särreglering för att möjliggöra att andra aktörer kan komma in på marknaden. Där behöver vi kanske också titta på om det behövs någon typ av prisreglering. Så att vi ser att den dominerande aktören verkligen öppnar för konkurrens, säger enhetschefen Ingrid Cherfils som är ansvarig för utredningen.

Flertal aktörer väntar
Det finns ett flertal aktörer, både svenska och utländska som väntar på att få konkurrera med Luftfartsverket. Ingrid Cherfils tror att marknaden kan växa.

– Vi tror att det här är första steget mot en större konkurrensutsättning. Nu har man fokuserat på ickestatliga flygplatser. Men det finns ingenting som hindrar att man i framtiden kan konkurrensutsätta de här tjänsterna även på de statliga flygplatserna. Då blir det en mycket större marknad, säger Ingrid Cherfils.

Sofie Pehrsson
sofie.pehrsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".