Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Shopping blir upplevelse i framtidens köpcentrum

Publicerat tisdag 21 mars 2006 kl 16.49
Marknad som växer.

En tredjedel av all detaljhandel i landet sker i dag i köpcentrum, i Stockholm är det hela 50 procent. Redan nu funderar handeln på hur ett köpcentrum ska se ut om 20 år för att locka fler kunder.

Men det är inte handeln som styr den här utvecklingen, säger Pauline von Troil på konsultbolaget Centrumutveckling.

– Ytterst handlar det om att konsumenterna driver på, vilket i sin tur driver på handeln, vilket i sin tur driver på handelsplatserna, säger hon.

Företag ligger bakom studien
Det är 13 stora svenska företag som ligger bakom framtidsstudierna om våra köpcentrum, till exempel KF, NCC och Apoteket, samt organisationen Svensk Handel.

Konsulterna har fyra förslag om hur ett köpcentrum ska se ut år 2025. Alla utgår ifrån att det blir allt populärare att handla så här.

Framtidens köpcentrum kommer att bli väldigt stort till yta och volym. Allt mer av fritiden ska förläggas hit för att ligga nära butikerna.

Shopping som upplevelse
Konsulterna talar om ”shoppertainment”, shopping som upplevelse och underhållning och en del av den moderna livsstilen, som det heter.

Konsumenterna vill ha allt samlat, enligt Pauline von Troil.

– Vi har en allt mer krävande och kräsen konsument. Dessutom ser vi att nöjen, restauranger, aktiviteter, utställningar och upplevelser tar en allt större andel av handelsplatserna vilket i sin tur är rätt så utrymmeskrävande.

Det här handlar ju mycket om att nästan förverkliga sig själv genom att handla. Kan man inte förverkliga sig genom att bara gå ut i skogen?

– Vi tror ju att handel kommer att vara en viktig faktor för självförverkligande i framtiden. Men det innebär inte att man inte kan gå ut i skogen också, säger Pauline von Troil.

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".