Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Shoppertainment framtiden köpcentrum

Publicerat tisdag 21 mars 2006 kl 18.53

En tredjedel av all detaljhandel i  landet sker i dag i köpcentrum, i Stockholm är det hela 50 procent, men redan nu funderar handeln på hur ett köpcentrum ska se ut om 20 år för att locka fler kunder.
Men det är inte handeln som styr den här utvecklingen.
Det säger Pauline von Troil på konsultbolaget Centrumutveckling

Det är 13 stora svenska företag som ligger bakom framtidsstudierna om våra köpcentrum...
- som tex KF, NCC, Apteket, Svensk Handel . Konsulterna har fyra förslag om hur ett  köpcentrum kan se ut år 2025. Alla utgår ifrån att det blir allt populärare att handla så här.
Framtidens  köpcentrum kommer all bli väldigt stort till yta och volym. Allt mer av fritiden ska förläggas hit för att ligga nära butikerna. Konsulterna talar om ”shoppertainment” - shopping som upplevelse  och underhållning och en del av den moderna livsstilen-som det heter.  
Konsumenterna vill ha allt samlat, enligt  Pauline von Troil.

Lars-Erik Backman
larserik.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".