Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Vart fjärde hushåll med i Nix-registret

Publicerat torsdag 23 mars 2006 kl 05.00
Allt fler säger nix till telefonförsäljare.

Det så kallade Nix-registret fortsätter att växa. Till registret kan den som inte vill utsättas för telefonförsäljning anmäla sig. De senaste siffrorna visar att nästan vart fjärde hushåll är anslutet till tjänsten.


– Jag är ansluten för att jag inte vill ha alla de här telefonsamtalen, säger Ann-Marie Bergström i Stockholm.

Fungerar det då?

– Inte fullt ut, säger hon.

– Jag vill inte bli störd på kvällarna med samtal om tråkiga produkter som jag är helt ointresserad av, säger Daniel, som inte vill säga sitt efternamn.

Hur tycker du att det fungerar?

– Det fungerar utmärkt, inte ett samtal, säger han.

Genom att ansluta sig till Nix-registret spärrar man sitt telefonnummer mot samtal om försäljning, marknadsföring och insamling. Däremot kan marknadsundersökningsföretag fortfarande ringa, vilket många abonnenter inte känner till och som både Nix-registret och Konsumentverket därför får en del anmälningar om.

Över en miljon anslutna
Nix startade i slutet av 1999 och under det första året anslöt sig nästan 60 000 hushåll. 2004 hade den siffran tiodubblats till 600 000 och nu är antalet hushåll som är anslutna till tjänsten 1 083 000. Det är nästan en fjärdedel av alla fasta abonnemang i Sverige.

Men konsumentminister Ann-Christin Nykvist är inte säker på att Nix-registret är tillräckligt. Hon tillsatte nyligen en utredning för att se över om det istället kan behövas krav på godkännande i förhand av marknadsföring via telefonförsäljning.

Finns i Tyskland och Italien
Det systemet finns redan i till exempel Tyskland och Italien och som alltså istället skulle kräva ett aktivt val från hushåll som vill ta emot försäljningssamtal.

Axel Tandberg, jurist på Nix-telefon, tycker inte att det är en bra idé.

– Har man en sådan lösning så blir det en trögare marknad. Man stänger en kanal vilket gör att man måste marknadsföra det på de få kanaler som finns kvar för att få ut sitt budskap, vilket gör att det blir dyrare att marknadsföra sig. Det i sin tur gör att det bara är de större företagen som har råd, vilket i sin tur gör att konsumenten inte får ett så bra pris som möjligt, utan det blir dyrare, säger Axel Tandberg.

Åsa Sandler
asa.sandler@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".