Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nix-telefon vill utarbeta mobillösning

Publicerat torsdag 23 mars 2006 kl 12.05

Nix-telefon, alltså det register som spärrar telefonnummer mot samtal om försäljning, blir allt mer populärt. Men än så länge är det bara fasta privata abonnemang som går att ansluta till Nix-registret. I takt med att användandet av mobiltelefoner ökar jobbar Nix med att utveckla ett system där även mobiler kan omfattas.

Det är dock inte helt okomplicerat, säger Axel Tandberg som är jurist vid Nix-telefon.

– Problemet ligger i att dels omfattas Nix-telefon bara av privatpersoner, och det kommer vara samma sak med mobiltelefoner, och många mobiltelefoner idag är företagsanpassade. Dessutom är det så att de flesta samtal som görs till mobiltelefon görs där det redan finns ett kundförhållande. Då skulle inte Nix-mobil omfattas av detta.

– Fram tills det blir en större mängd samtal som inte har ett kundförhållande kommer vi inte sätta igång den lösningen. Men vi jobbar på det, och vi ska försöka lösa problemen. Det finns flera små tekniska problem som ska lösas, kostnader och så. Idag är det ju gratis att ringa och anmäla sig till Nix-registret, frågan är hur vi ska lösa det med mobiltelefoner, säger Axel Tandberg.

Företag med kundkontakt undantagna
Nix-telefon är ett register som spärrar telefonnummer mot samtal om försäljning, marknadsföring och insamling. Men de företag som har eller har haft en person som kund det senaste året är undantagna.

Det är därför det i dagsläget är svårt med mobiltelefoner, eftersom de flesta försäljningssamtal som rings till mobiler är från just mobiltelefonbolagen själva, och de skulle då alltså ändå inte omfattas.

Men i takt med att användningen av mobiltelefoner fortsätter att öka utvecklas tekniken, samtidigt som Nix-registret för fasta abonnemang fortsätter att växa.

Vart fjärde hushåll anslutet
Idag är så många som vart fjärde hushåll anslutna, och ökningen väntas fortsätta eftersom det fortfarande är många som är omedvetna om att registret finns. En av dem är Tomas Gorne.

– Jaha, vad bra, finns det ett sånt? Då ska jag ansluta mig, det har jag aldrig hört talas om.

Får du mycket reklamerbjudanden på telefon?

– Ja på telefon ja, det är ännu värre. De verkar alltid känna sig förfördelade om man inte har tid att prata, men man kan ju vara mitt uppe i något helt annat. Så jag tycker det är jobbigt.

Så du är intresserad av att ansluta dig?

– Ja, säger Tomas Gorne.

Åsa Sandler
asa.sandler@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".