Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sverige storsatsar på export till Ryssland

Publicerat fredag 24 mars 2006 kl 08.00

Svenska näringsidkare, exportrådet och Sveriges näringsminister Thomas Östros är nu på offensiven i Ryssland med budskapet: Köp mer svenskt. På fredagen startar kampanjen i ryska S:t Petersburg.

Den svenska exporten till Ryssland borde ligga på en mycket högre nivå än den gör i dag, hävdar Nore Kamoun, chef för svenska exportrådet i S:t Petersburg.

– Det är viktigt för Sverige som exportnation men också som välfärdsstat att befästa sina positioner på de här nya kraftigt växande marknaderna som har så stor potential. De andra, mer traditionella exportmarknaderna, är inte tillräckligt stora för att säkerställa vår tillväxt och för att säkerställa de andra krav vi har vad gäller välfärd, jobb och så vidare, säger Nore Kamoun.

Beroende av att öka exporten
Sverige är beroende av att kunna öka sin export. Möjlig-heterna finns i Ryssland hävdar Nore Kamoun som är ansvarig för exportrådets Östeuropaverksamhet. Den svenska utrikeshandeln med Ryssland har visserligen fyrdubblats sedan 1999 men det handlar fortfarande om blygsamma siffror. Sverige exporterar i dag för 16 miljarder kronor till Ryssland, som jämförelse kan nämnas att Finlands export är tre gånger större än den svenska.

– Vi har fortfarande bara Ryssland på 14:e plats bland exportmottagare av svensk export, och det är alldeles för lite om vi jämför med att vi har en så gigantisk närmarknad i Östeuropa. Om jag jämför med hela Baltikum så är det först förra året som den samlade exporten till Ryssland faktiskt blir större än den för baltstaterna. I Baltikum ska man då betänka att man har mindre än hälften så många invånare som finns bara i Moskva och S:t Petersburg, säger Nore Kamoun, chef för svenska exportrådet i S:t Petersburg.

Kampanj inledd
Sverige har satt igång en ordentlig försäljningskampanj som går under namnet Sweden Upgrade. På fredagen inleds en företagarmässa i ryska S:t Petersburg där ett 40 tal svenska företag ställer ut sina produkter.

Svenska exportrådet, Svenska institutet samt regeringen och UD gör en hårdsatsning med början i S:t Petersburg och sedan ska svenska företag besöka sju andra ryska städer under våren och sommaren.

Svenske näringsministern Thomas Östros finns på plats i S:t Petersburg där han ska inviga mässan.

– Jag tror att vi har en jättepotential här, säger Östros.

Det har varit ganska frostiga förbindelser mellan Sverige och Ryssland på senare tid. Är det här en nysatsning i förbindelserna?

– På det näringspolitiska området har vi haft väldigt intensiva och bra relationer. Industriministern besökte Sverige bara för några veckor sedan med en stor delegation och betydelsefulla guvernörer. Jag var och besökte honom förra året, och jag tror att det är en väldigt bra kontaktyta vi är på väg att skapa där, säger Thomas Östros.

Hur mycket kan handeln öka med Ryssland?

– Väldigt mycket. Vi har sett en ökning som ligger på mellan 150 och 200 procent, men från alldeles för låga nivåer. Jag tror att vi har en jättepotential här, säger näringsminister Thomas Östros.

Vladislav Savic, S:t Petersburg
vladislav.savic@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".