Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Folkpartiet vill ha könsdelad undervisning

Publicerat lördag 25 mars 2006 kl 12.43

Folkpartiets skolpolitiske talesman Jan Björklund föreslår skilda lektioner för flickor och pojkar. Att pojkar ofta mognar långsammare än flickor spelar stor roll i klassrummet menar han.

– Problemet idag är att de pojkar som slås ut och inte hänger med ofta förvandlas till ett disciplinärt problem i klassen istället. Jag tror att vi måste våga ta upp den här diskussionen öppet att det finns en mognadsskillnad mellan flickor och pojkar och det påverkar hur man jobbar i klassrummet, säger Jan Björklund.

I alla ämnen utom idrott har flickor i nian högre betyg än pojkar. Det är för att vända utvecklingen att pojkar hamnar efter som Jan Björklund nu tar upp förslaget om könsdelad undervisning.

Eget ansvar
Han menar att dagens skola där mycket bygger på att eleven tar stort eget ansvar inte passar pojkar och att det därför bör finnas könsuppdelning i flera av de teoretiska ämnena.

Men han säger samtidigt att det ur jämställdhetssynpunkt är viktigt med gemensamma lektioner, så att pojkar och flickor får förståelse för varandra.

– Vi ska ju inte ha en uppdelning i flick- och pojkskolor som det var förr, absolut inte. Men däremot kan man tänka sig att dela upp vissa ämnen på vissa tider i flick- och pojkgrupper.

Inte förankrad i alliansen
Jan Björklund är talesman för den borgerliga alliansens arbetsgrupp i skolfrågor. Men där är frågan om uppdelad undervisning inte förankrad. Moderaternas skolpolitiske talesman Sten Tolgfors menar att könsuppdelad undervisning skulle vara en tillbakagång.

– Jag tror inte att könssepareringar  är en lösning på ett väldigt brett problem i skolan. Jag tror att det är mer ett sätt att göra ett utspel som sätter fokus på ett problem. Det har inte diskuterats inom alliansen och är därför inte en del av grunden för en ny regerings arbete, säger Sten Tolgfors.

Individuella behov
Enligt skolminister Ibrahim Baylan är det upp till skolorna att bestämma om de vill ha könsuppdelade lektioner. Han tar upp exemplet England där pojkarna trots delad undervisning gör sämre resultat än i Sverige.

Han menar att de individuella behoven måste styra undervisningen.

– Jag tror att det är viktigt att man ser på varje elevs förutsättningar, oavsett om de är tjejer eller killar, och anpassar både undervisning och hjälp och stöd efter det, säger skolminister Ibrahim Baylan.

Henrika Åkerman
henrika.akerman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".