Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Knäckebrödsförsäljningen ökar

Publicerat måndag 27 mars 2006 kl 10.19

Dom senaste årens hälsotrend har lett till ett uppsving för det klassiska knäckebrödet.
För bara några år sedan var knäckebrödsmarknaden i dalande, men nu är det hårda grova brödet populärare än någonsin och varje år säljs knäckebröd för runt 800 miljoner kronor.
Någonting som bland annat märks på Leksandsbröd där Annika Sund är marknadschef.

Trenden att äta nyttigt och sköta sin hälsa har lett till en ökning av knäckebrödsförsäljningen. Dom senaste åren har försäljningen ökat med drygt 5 procent, eller runt 40 miljoner kronor, enligt branschens egna siffor och företaget Leksandsbröd sålde förra året mer mer knäckebröd än någonsin förr.

Olika typer av delikatessbröd
Främst är det olika typer av delikatessbröd som säljer bäst.
Här på familjeföretaget Leksandsbröd bakades ungefär 6 1/2 tusen ton knäckebröd förra året - motsvarande ungefär 650 lastbilar fulla.
Och till vissa av bröden används samma recept som när marknadschefen Annika Sunds gammelfarmor och gammelfarfar grundade företaget.
Men tiderna är nya - för i takt med att vi konsumenter köper mer knäckebröd vill vi också ha fler sorter att välja mellan - sammanlagt finns det idag mellan 70 och 80 olika sorters knäckebröd på marknaden - här på Leksandsbröd bakas 16 olika sorter.

Lite dyrare bröden
Det är dom lite dyrare specialbröden som går bäst.
Värdemässigt har branschen ökat med drygt 5 procent, eller 40 miljoner kronor, dom senaste åren. Det kanske inte låter så mycket, men Leksandsbröds marknadschef hänvisar till den hårda prispressen.
Dom största konkurrenterna om knäckebrödsmarknaden är Leksandsbröd, Wasa, handelns egna märken och Vikabröd.
Men hälsotrenden i kombination med en hårdsatsning på reklam för knäckebrödets nyttighet har stärkt marknaden och på Leksandsbröd tror man inte att dom senaste årens uppgång är en tillfällig trend.

Jenny Sanner Roosqvist
jennysander.roosqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".