Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilars avstånd kan komma att övervakas

Publicerat tisdag 28 mars 2006 kl 05.00
Bilar körde in i varandra i den täta dimman.

På måndagen inträffade en stor seriekrock utanför Lund, och tidigare i år har två andra stora seriekrockar inträffat i närheten av Stockholm. En idé skulle vara att använda kameror för övervakning av hastigheter i trafiken till att även mäta lämpligt avstånd mellan bilar, anser Vägverket.

– Under det närmaste året är det inte aktuellt att använda våra hastighetskameror för annat än ren hastighetsövervakning. Men all den här teknologin är ju så avancerad att det skulle vara möjligt att använda kamerorna på annat sätt också, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

På måndagskvällen inträffade en stor seriekrock norr om Lund, och tidigare i år har två liknande krockar inträffat på E4 nära Stockholm.

På måndagen var dimman tät, och i de två tidigare fallen var det mycket halt på vägarna.

Korta avstånd farliga
Men det är inte bara dimma och halka, utan också de alltför korta avstånden mellan bilarna som spelar stor roll.

Tre sekunder mellan bilarna är mottot, men vid dålig sikt och halt väglag vill Vägverket att vi både saktar ned och håller ännu större avstånd.

I Norge har man testat kameror som mäter inte bara hastighet, utan även bilavstånd. Det skulle kunna vara en bra idé även här i Sverige.

”Inte fel att sätta normer”
– Det är nog inte fel att sätta något slags norm i samhället att så här får man inte göra, men normen blir ju aldrig riktigt bra förrän den på något vis övervakas, om någon i alla fall bränns åt lite grann. Det är ungefär samma sak som med hastighetskamerorna. De är inte till för att sätta fast folk utan de är till för att tala om att nu kör vi lite hårdare med den norm vi egentligen redan har, men vi vill skicka ut den i samhället.

Men för att det skulle bli aktuellt måste det bli tydligt hur kort ett avstånd ska vara för att vara straffbart.

– Då pratar vi om någonting väldigt annorlunda än den här tre-sekundersregeln som är den som man informerar traditionellt om att man ska köra efter. Jag har svårt att tro att en åklagare skulle ge sig på någon som körde kanske 50 meter bakom någon i stället för 75 meter.

För små avstånd
De avstånd det handlar om då är alldeles för små för att användas som allmänna säkerhetsmått, tycker Claes Tingvall.

– Då pratar vi om ner under en sekunds avstånd mellan bilar och då är vi inne i ett område som är mycket olämpligt över huvud taget. Men det är också där straffbarhetsgränserna förmodligen börjar röra sig i kring, säger Claes Tingvall.

Virve Hedenborg
virve.hedenborg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".