Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nazistsympati kan ge underkänt betyg

Publicerat onsdag 29 mars 2006 kl 03.35

För att komma till rätta med elever som sympatiserar med rasistiska och nazistiska organisationer, har ledningen för högstadiet på Ytterbyskolan i Kungälv, norr om Göteborg, bestämt att elever som inte ändrar sig, riskerar att bli underkända i samhällskunskap.

Som första skola i Sverige har ledningen bestämt sig för att använda skrivningar i läroplan och samhällskunskapens kursplan om att elever måste kunna tillämpa grundläggande demokratiska värden i samhället.

– Detta är ett av de viktiga målen och om man inte når det målet kan man inte få betyg i ämnet, säger Ann-Charlotte Brandberg, rektor för Ytterbyskolan.

Vad kan man då säga och inte säga med risk för att inte få godkänt i samhällskunskap?

– Man får inte fälla kränkande uttalanden om sina skolkamrater eller om andra. Man ska inte använda ord som ”bög”, ”lebb” eller ”lesbisk” eller ”hora”, ”utlänning”, ”svartskalle”, ”stick härifrån”.

Men i Sverige har vi grundlagar som yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen som är övergripande skollagen och enskilda kursplaner för, i det här fallet, samhällskunskap. Ska man inte få tro och tycka vad man vill?

– Vi har yttrandefrihet och vi är noga med den, även på Ytterbyskolan. Men vi är väldigt noga med att man inte kränker andra. Vi på Ytterbyskolan anser att man måste kunna tillämpa de demokratiska grundreglerna för att ha nått målen för godkänt i samhällskunskap, säger Ann-Charlotte Brandberg.

Medlemsrekrytering förekommer
På Ytterbyskolan går 670 elever. Skolledningen kallade för en tid sen, föräldrar till ett 50-tal elever till ett möte eftersom eleverna ansågs kunna finnas i riskzonen för att ha nazistiska eller rasistiska sympatier.

Ett tiotal av dem riskerar nu att bli underkända i samhällskunskap.

Medlemsrekrytering till de här organisationerna pågår också bland eleverna.

Synbara tecken på den här gruppen elever, är enligt skolledningen, att de till exempel bär svarta jackor av ett visst märke. Flera av dem sitter också tillsammans i uppehållsrummet som kallas för Torget här på Ytterbyskolan.

Magnus Birgersson i 8A, tycker att skolledningens tolkning av kursplan och läroplan är bra.

”Alla har lika värde”
– Alla har lika mycket värde och man ska vara underkänd om man inte tycker det. Jag tycker själv att alla har lika mycket värde, men jag har väl haft en del konstiga åsikter, men jag har växt ifrån dem nu, säger han.

Vad är det då för skrivningar som skolledningen hänvisar till? Så här står det i till exempel kursplanen för samhällskunskap:

”Eleven ska förstå de gemensamma och demokratiska värden som vårt samhälle vilar på, samt kunna tillämpa ett demokratiskt arbets- och beslutssätt”.

Skolverket kritiskt
Men Skolverket är tveksam Ytterbyskolans agerande inför avslutningen av det här läsåret.

– Om läraren har undervisat i demokrati och demokratins principer och eleven visar att man förstår det, men ändå säger att jag tycker att diktatur skulle vara ett bättre styrelseskick, då kan det ju vara så att eleven har faktiska kunskaper i demokratins principer, men har en annan åsikt. Då är det kunskapen som ska beaktas vid betygssättningen, säger Ingegärd Hillborn, chefsjurist vid Skolverket.

Och då ska eleven ha betyg?

– Ja, det är klart att eleven ska ha betyg, men det är läraren som gör den bedömningen.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".