Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Internetbutiker slarvar med informationen

Publicerat onsdag 29 mars 2006 kl 16.00

Företag som säljer sina varor via internet är ofta dåliga på att informera om kundens rättigheter. Det visar en granskning som Konsumentverket har gjort.

Konsumentverket har granskat 150 svenska e-handelssidor och mer än hälften av företagen gav felaktig information om bland annat kundens rätt att ångra sig eller reklamera en bristfällig vara.

I undersökningen ingår nätbutiker med till exempel skivor, kläder, elektronik och andra varor som ofta säljs via internet.

Nu ska Konsumentverket ta kontakt med företagen för att påvisa felen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".