Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolverket granskar betygen i Ytterby

Publicerat onsdag 29 mars 2006 kl 16.49

Skolverket kommer att granska betygssättningen vid Ytterbyskolan i Kungälv norr om Göteborg efter att skolan beslutat att elever som sympatiserar med rasistiska och nazistiska organisationer riskerar att bli underkända i samhällskunskap.

– Nu kommer vi att ta kontakt med Ytterbyskolan och följa upp det som kommit fram i media. Det innebär att vi tillsammans med skolledningen ska gå igenom vad det är som händer på skolan just nu.

– Eleverna ska naturligtvis ha rätt att få betyg på ett sätt som är rättssäkert och som följer bestämmelserna, säger Thomas Erlandsson, undervisningsråd vid Skolverket.

Flera elever kan bli underkända
Skolverkets granskning av betygssättningen ska, enligt Thomas Erlandsson, vara klar innan det här läsårets betyg ska vara satta.

Ytterbyskolans tolkning av kursplan och läroplan kan, enligt skolledningen, leda till att ett tiotal av skolans 670 elever blir underkända i samhällskunskap.

Det blir de om de fortsätter att kränka andra elever med till exempel olika främlingsfientliga eller rasistiska uttryck, eftersom de då inte ”tillämpar ett demokratiskt arbetssätt”, som det står i kursplanen för samhällskunskap.

Skulle det vid granskningen visa sig att skolan bryter mot, i det här fallet grundskoleförordningen, kommer det att påtalas för kommunen som då har tre månader på sig att rätta till bristerna och komma med en förklaring.

Bra från båda håll
Miguel Odhner, socialdemokratiskt kommunalråd i Kungälv, välkomnar granskningen men även skolans agerande i kampen mot bland annat rasism.

– Jag tycker att det är bra att Skolverket tittar på det här och jag tycker att det är bra att Ytterbyskolan ligger i fronten och testar hur långt man kan jobba för att bekämpa rasism och öka jämställdheten, säger han.

– Lärarna är suveräna och de får ju inte och ska inte sätta betyg på åsikter, men som vi tolkar ett demokratiskt arbets- och beslutssätt som skolan gör så handlar det om att i så fall sätta betyg på ett beteende, och det är en klar skillnad säger Miguel Odhner, socialdemokratisk kommunalråd i Kungälv.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".