Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Messing lovar att Kassaservice blir kvar

Publicerat fredag 31 mars 2006 kl 16.59
400 kontor har lagts ner sedan 2001.

Svensk Kassaservice kommer få leva kvar. Det säger på fredagen infrastrukturminister Ulrica Messing, som samtidigt vill utreda om för många kontor har lagts ner.

– I dag har vi inte satt någon gräns, utan i dag är det så att Posten kan fatta beslut om att lägga ner ett antal Kassaservicekontor både i storstäderna och på landsbygden. Varje gång man gör det får vi många signaler från många personer som blir oroliga över vart man ska vända sig när man ska betala sina räkningar eller hämta ut pengar.

– Vi har aldrig prövat hur många Kassaservicekontor som måste finnas i Sverige för att vi ska kunna säga att Posten lever upp till det som riksdag och regering har bestämt, nämligen en rikstäckande Kassaservicetjänst, säger Ulrica Messing.

400 kontor har lagt ner
Posten får idag 400 miljoner kronor årligen för att driva Svensk Kassaservice över hela landet. Men samtidigt har kontor efter kontor lagts ner, totalt nära 400 stycken sedan 2001, enligt en sammanställning Glesbygdsverket tidigare gjort, och protesterna har också varit många.

Och med en fortsatt nedläggningsvåg ifrågasätter Ulrica Messing alltså om inte smärtgränsen är nådd, även om kundunderlaget sviktar.

Nästa vecka kommer hon därför att ge Post- och Telestyrelsen i uppdrag att utreda minimigränsen för antalet kontor.

Ingen total nedläggning
Samtidigt har det funnits tankar på att lägga ner Svensk Kasservice helt och hållet och istället lägga ut den kontanta betalservicen på entreprenad, men Ulrica Messing säger idag att det inte är aktuellt utan att Svensk Kasservice ska vara kvar.

Däremot är hon inte främmande för samarbete med affärer eller mackar där det går.

– Jag är inte ute efter att vi ska ha så många kontor eller så många hus som möjligt utan jag är ute efter att vi ska bevara den här tjänsten och kan man hitta samverkansformer med till exempel en del banker så välkomnar jag det.

– Men jag vill också ha svar på frågan hur många Kassaservicekontor måste vi ha för att kunna säga att vi lovar väljarna det vi har sagt, nämligen att vi har en riksräckande Kassaservicetjänst, säger Ulrica Messing.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".