Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler dubbar kan ge säkrare vinterdäck

Publicerat söndag 2 april 2006 kl 08.39
Odubbat och dubbat vinterdäck.

Forskare vid transportforskningsinstitutet VTI i Linköping försöker få fram säkrare vinterdäck till bussar. Att sätta dubbdäck på så tunga fordon fungerar dåligt, säger Tomas Byberg, vd för bussföretaget Byberg och Nordin, som mest kör i Västernorrland.

– Dubbdäck på asfaltsväg sliter. Efter lång tid på asfaltväg som vi normalt har på E4 även vintertid så lossnar dubbarna ganska snabbt, säger Tomas Byberg. 

Byberg och Nordin har ett 40-tal bussar och kör oftast på vinterdäck utan dubb. Det fungerar för det mesta, tycker Tomas Byberg. 

Sämre väggrepp
Men vinterdäck för tunga fordon ger sämre väggrepp än dubbdäck för personbilar, säger Mattias Hjort, som är däckexpert hos transportforskningsinstiutet VTI i Linköping. 

– Det är lite hårdare gummi i däcken till tyngre fordon så att de ska klara att hålla de tyngre lasterna. Därför får man inte samma grepp som för personbilar, säger Mattias Hjort. 

VTI håller nu på att forska om säkrare däck för bussar, på uppdrag av Vägverket och det norska Vägdirektoratet. Om två år ska de vara klara, och då ska VTI kunna ge Vägverket rekommendationer om vilka krav som bör gälla.  

Ökat slitage
Tidigare forskning visar att de dubbdäck som är tillåtna idag ger en obetydligt bättre bromsförmåga i halka än dubbfria däck.  

För att vara effektiva bör dubbarna vara både fler än vad som är tillåtet idag, och mycket mer utstickande. Men då ökar också slitaget på vägarna. 

– Vi vill inte ha alltför stort utstick och för många dubbar eftersom det förstör vägarna. Man kan vara lite mer restriktiv där för vad som krävs för att få bättre väggrepp för bussarna, säger Mattias Hjort. 

Om man bortsåg från det och satte in dubbar i alla fall. Skulle det öka säkerheten för de här fordonen?  

– Det är en av de saker vi ska kolla i den studien vi ska göra. Vi ska titta på hur många dubbar man behöver sätta på, vilka utstick som ska behövs för att få lika bra grepp som en personbil, säger Mattias Hjort.  

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".