Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bristande kunskap om regnbågsbarn

Publicerat måndag 3 april 2006 kl 05.39

Fler och fler barn växer upp i familjer med homo- eller bisexuella föräldrar. En ny undersökning visar att 80 procent av förskolorna har dålig kunskap om hur de så kallade regnbågsbarnen ska bemötas.

Projektledaren Ann-Katrin Bergström har märkt att regnbågsbarnen ofta osynliggörs.

– Man ska inte prata om den här familjen, man ska inte prata om familjens kärlek, familjens sammansättning, den får ingen plats. Det blir en indirekt kränkning, eller ibland en påfallande tydlig kränkning att det här barnets verklighet inte får finnas med på lika villkor, säger Ann-Katrin Bergström.

Växande grupp
Undersökningen slår fast att regnbågsbarnen är en växande grupp. Det har blivit allt vanligare att homosexuella par skaffar barn.

Men 80 procent av de Stockholmsförskolor som ingår i undersökningen uppger att deras kunskap om hur barnen bäst ska tas emot är liten, vilket är synd, tycker Petra Åberg som arbetar på dagis i Farsta.

– Man vet inte vad man ska svara riktigt när barn frågar varför han har två mammor, eftersom många tycker att det är annorlunda och konstigt så skulle jag vilja veta på vilket sätt jag ska förklara. Familjer ser ju annorlunda ut idag, säger hon.

Bara 14 procent har tänkt igenom frågan
60 procent av förskolorna svarar också att de vill lära sig mer men det är bara 14 procent som har tänkt igenom hur de ska bemöta barn med två mammor eller två pappor.

Många svarar att deras strategi är att inte göra någon skillnad på barnen, trots att förskoleplanen slår fast att man ska lyfta fram barns olikheter för att stärka dem och samtidigt öka förståelsen hos andra barn.

Barn har tvingats byta förskola
Ann-Katrin Bergström känner till flera fall där barn till homosexuella tvingats byta förskola och skola på grund av mobbning. Skolorna verkar ha särskilt svårt att hantera den typen av mobbning.

– Det är en diskrimineringsgrund som fortfarande är förenat med så mycket laddat, precis som att det vore någonting som är så privat. Men när det drabbar barn så har vi inte råd att vänta och låta andra mogna till de här frågorna får lägga sig om att man har förståelse. Direkt så ser vi ett utslag just av att barnen far illa och m mår dåligt, säger Ann-Katrin Bergström.

Föreslår ändring i läroplaner
I undersökningen föreslås nu förändringar i läroplaner och utbildningar och att förskolan ser över vilka normer det är som sprids genom lekar, sånger, sagor.

Familjen är ett viktigt pedagogiskt instrument i förskolan. Barn får tidigt lära sig hur en familj ska se ut.

Vilma Åberg, sex år, har en klar uppfattning om hur en familj ska se ut.

– Mamma och så en pappa och barn, säger hon.

Känner du någon som har en annan slags familj?

– Ja, Alfons.

Vem bor han med?

– Bara pappa, säger sexåriga Vilma Åberg.

Gunilla Österlund
gunilla.osterlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".