Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regional skatt föreslås betala vägbyggen

Publicerat måndag 3 april 2006 kl 12.06

Nya vägbyggen skulle kunna betalas med en regional kilometerskatt. Det föreslår en statlig utredning som på måndagen lämnades över till regeringen. Skatten skulle kunna tas ut både av tung trafik och privatbilister i ett område som drar nytta av nya vägar.

– Det finns ett stort behov att hitta nya finansieringsformer för infrastruktur. Det har diskuterats i många, många år.

– Om det kommer en kilometerskatt finns det möjligheter att om de regionala intressenterna, kommuner och näringsliv i regionen vill, så kan de medfinansiera sådan infrastruktur med en höjd kilometerskatt under begränsad tid. Det gäller bara dem som kör i området, säger utredaren Anders Engdahl.

Nationell kilometerskatt
Bakom Anders Engdahls förslag finns den nationella kilometerskatt som redan är på gång för tung trafik.

Systemet skulle även göra det möjligt att ta ut en regional extra kilometerskatt för att finansiera efterlängtade vägbyggen som det saknas pengar till.

Skatten skulle även kunna gälla privatbilister inom ett begränsat område säger Anders Engdahl.

– Det bestämmer regionen själv om man tycker att privatbilisterna har så stor nytta av infrastrukturen så att det är motiverat att de också betalar. Då ska man göra det.

Inga speciella områden utpekas
Utredningen pekar inte ut några speciella områden eller vägar, och det finns också en hel del tekniska frågor att lösa.

Enligt Anders Engdahl kan den tunga trafiken övervakas via satellit och sedan debiteras för hur många kilometer man kört inom det beskattade området.

För privatbilar skulle en sån övervakning däremot strida mot integriteten menar han och tänker sig i dom fallen någon form av biltull när man kör in i området, ungefär som i Stockholmsförsöket.

Avgift på alla vägar
Det nya är alltså att man tar ut avgift för alla vägar i en viss region och inte bara för enstaka vägavsnitt.

Systemet med betalvägar kan leda till att man bygger en ny mer miljövänlig väg, men trafiken väljer andra vägar där det inte är någon avgift. Detta kommer man runt med en regional skatt, menar Anders Engdahl.

Vägverket har sedan en tid efterlyst olika alternativa finansieringsformer eftersom man anser att statens pengar till vägarna inte räcker, och har bland annat pekat på betalvägar, men tar man ut en avgift just för nybyggda vägavsnitt finns risken att trafiken bara flyttar till andra vägar, menar Anders Engdahl, som därför hellre ser en regional skatt.

– Den stora fördelen med en kilometerskatt är att man då kan styra trafiken så att den blir miljövänlig. Man kan se till att bilar inte kör på vägar som inte är lämpade för tung trafik exempelvis.

Så det skulle inte löna sig att ta andra mindre vägar för att komma undan en betalstation?

– Det var kanske den avgörande nackdelen med det så kallade Dennispaketet i Stockholm att man bara ville ta ut en avgift på de vägar där trafiken skulle gå, säger han.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".