Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Godis och ägg för miljarder

Publicerat torsdag 6 april 2006 kl 18.19

Nästa vecka är en av de riktiga höjdpunkterna för dagligvaruhandeln. Då beräknas branschen sälja livsmedel för sådär 4,6 miljarder kronor.

Många kunder lägger ner lite extra på sina matinköp inför påsken.

Många kunder lägger ner extra på sina matinköp inför påsken. Ekonomiekot träffade Elin och Jenny på Hemköp i Stockholm idag och för de blir det sill, Jansons Frestelse och mycket godis.

Det blir större matinköp för dom flesta inför påsken nästa vecka - och det gör den här veckan till en av årets viktigaste för dagligvarubranschen. Jämfört med en normalvecka så spenderar en kund 20 procent mer i genomsnitt under påskveckan - från måndag till och med söndag - påskdagen, visar siffror från Handelns Utredningsinstitut.

Och själva försäljningstoppen är skärtorsdagen - då sker en stor del av handeln för dom kommande helgdagarna. Redan på långfredagen, när många är lediga, så sjunker sedan försäljningen kraftigt. Den dagen är också många butiker stängda.

Vad är det då som går bäst? Ja, det är förstås något som en butikschef och färskvaruchef vet svaret på. På Hemköp City i Stockholm heter de Thomas Samuelsson och Victoria Hallén och de berättar att det främst är godis, mängder av godis som säljs inför påsk och så ägg förstås. Men allt fler vill också ha lamm till påsk och unnar sig även lite lyxigare delikatesser.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".