Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt få kunnig personal till bygghandeln

Publicerat fredag 7 april 2006 kl 07.43

Det är goda tider för byggvaruhandeln. Samtidigt får branschen allt större problem att hitta kunnig personal som klarar att ge rätt råd till krävande kunder.

Petter Jansson, byggvaruhandlare i Stockholm, vittnar om att folk med hantverkskunnande hellre söker sig till de högre lönerna på landets byggen än står i butik.

– I högkonjunktur är det ofta så att många dras till byggbranschen. Det är bättre betalt och lönerna stiger snabbt då, säger Petter Jansson.

Byggvaruhandeln ökade sin omsättning med 17 procent förra året. Det ska jämföras med elva procent som var snittet för hela sällanköpsvaruhandeln, som är en samlande benämning för all detaljhandel utom livsmedel och alkohol.

Svårt hitta kunniga säljare
Att rekrytera personal till butikerna är däremot inte lika lätt som att hitta kunder, berättar flera butikschefer som Ekot varit i kontakt med.

Ofta vill byggvaruhusen ha personal som är duktiga både på själva hantverksyrket och på att sälja. Sådana personer är svåra att få tag på när byggbranschen går för fullt och anställer de flesta hantverkarna.

I Flinks järns två butiker i centrala Stockholm arbetar totalt 20 säljare.

Byggvarusäljarna är egentligen ingen särskild höglönegrupp bland handelsanställda, enligt fackförbundet Handels.

Höja lönerna
Men på Flinks butiker, som riktar sig mot professionella byggare, har svårigheten att hitta rätt folk lett till att Flinks måste höja sina lönenivåer.

– Vi jobbar mycket med att ha en hög service. Rekryterar vi bland hantverkare får vi också gå med på lönerna, säger Flinks järns säljchef Petter Jansson.

Tommy Sandell är säljare på Flinks järn. För sju år sedan bytte han byggarbetsplatsen mot butiksgolvet. Erfarenheten han skaffade sig som bland annat trädgårdsanläggare och stensättare ser han som helt nödvändig i mötet med kunderna.

– Vi jobbar mot proffskunder och vi har mycket lättare att förstå andra, säger Tommy Sandell, säljare på Flinks järn i Stockholm.

Kan du ge ett exempel?

– Om de ska göra något stenarbete eller anlägga trädgård kan vi lösa det tillsammans, säger Tommy Sandell.

Johan Sjöholm
johan.sjoholm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".