Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare söker trötthetsvarning för förare

Publicerat lördag 8 april 2006 kl 12.45
Trötta förare är en trafikfara.

Forskare försöker nu ta fram tekniska system för att upptäcka och varna sömniga förare. Frågan diskuterades på Bilsalongen vid Stockholmsmässan i Älvsjö. I 24-timmarssamhället där allt fler sover allt mindre ökar riskerna i trafiken och nu behövs idéer som kan varna trötta chaufförer som behöver ta en paus.

I 24-timmarssamhället där allt fler sover allt mindre ökar riskerna i trafiken och nu behövs idéer som kan varna trötta chaufförer som behöver ta en paus.

Att köra nattetid, gärna i vargtimmen på raka motorvägar efter många timmars vakenhet, är ett säkert sätt om man vill somna bakom ratten.

Treårigt projekt
I det treåriga projektet Drowsy ska staten, industrin och universiteten tillsammans söka lösningar som kan förhindra de omkring 50 000 dödsfall som varje år orsakas av trötta chaufförer inom EU.  

– Vi drar ner väldigt mycket på sömnen under veckan, även dagarbetare, och vad vi skulle vilja veta är var den exakta gränsen går för balansen mellan sömnunderskott och återhämtning, säger professor Torbjörn Åkerstedt vid Karolinska institutet, en av forskarna bakom projektet.

Vill kunna ge råd
– När blir man farlig, och hur mycket behöver man kompensera den här ökade farligheten för att bli av med farligheten, säger professor Torbjörn Åkerstedt.

– Ingen har gjort någon forskning kring det här, men man skulle vilja kunna ge råd till människor att ”om du sover så mycket, arbetar så mycket, så är du si eller så farlig”.

Kan man idag själv förutsäga sin trötthet inför till exempel en längre bilresa? 

– Ja, vi har utvecklat matematiska modeller för att förutsäga det här. Det är naturligtvis lite grovt, men det verkar fungera väldigt bra. Men nu har bland annat Länsförsäkringar sammanfattat de här modellerna på ett enklare sätt som gör att man på en räknesticka kan ställa in vakentidens längd, tiden på dygnet och lite annat, och så får man veta om man ska köra eller inte, säger Torbjörn Åkerstedt. 

Det har jämförts med alkohol, att trötthet är lika farligt som alkohol om man ska köra bil. Borde vi ha trötthetslås? 

– Egentligen borde man naturligtvis ha trötthetslås, men jag kan inte se hur man kan göra det, för idag kan vi inte mäta trötthet på samma fysiologiska sätt som vi mäter alkohol, säger Torbjörn Åkerstedt. 

Vilket är det bästa rådet till den som är ute och kör och börjar känna sig lite trött?

– Det är naturligtvis att stanna och ta en tupplur, säger professor Torbjörn Åkerstedt vid Institutet för psykosocial medicin vid Karolinska institutet. 

Anna Larsson
anna.larsson@sr.se
 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".