Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Invandrarelever diskrimineras i skolan"

Publicerat tisdag 11 april 2006 kl 16.25
Kamali.

Skolan diskriminerar elever med invandrarbakgrund. Det anser regeringens särskilde utredare Masoud Kamali, som presenterade en rapport om strukturell diskriminering i utbildningsväsendet.

Trots skolans uppgift att fostra barn och ungdomar i demokrati, upprätthåller skolan ett vi- och dom tänkande mellan elever med svensk bakgrund och invandrarbakgrund, anser Masoud Kamali.

– Skolan har en nationalistisk historia, där en del är att skapa en nation, en kultur, en gemensam historia. Det måste vi komma ifrån, säger han.

Granska skolböckerna
Ett arbetsredskap i skolan som det är särskilt viktigt att granska är enligt Masoud Kamali skolböckerna. Med ordalydelser som det här som är taget ur en skolbok i religion: ”jul är en del av vår identitet och kultur”, inbegrips svenskfödda elever med kristen bakgrund som normen.

- Där föreställs att det finns ett västerland och västerlänningar som är helt olika resten av världen. De föreställningarna har en konkret effekt på eleverna. Man lär ut hur de är, och hur vi är, och de två kategorierna ställs mot varandra i skolböckernas texter, säger Masoud Kamali.

Det präglar också den värdegrund som skolan vilar på, anser Masoud Kamali. Att demokrati och mänskliga rättigheter är något unikt västerländskt. Därför måste värdegrunden revideras.

Ständigt arbete
Pia Enochsson som är generaldirektör för myndigheten för skolutveckling håller med men tycker att skolan redan arbetar mycket med värdegrundsfrågor.

– Är det någonting som man har lyckats bra med så är det faktiskt att lägga stor vikt vid värdegrundsfrågor och arbetet med det. Men det är ett arbete som ständigt behöver pågå, säger Pia Enochsson.

Masoud Kamali föreslår flera förändringar, bland annat att man ska verka för att fler med invandrarbakgrund blir lärare och att en lärare som examineras måste ha kunskap om bland annat rasism.

Segregation
Men Einar Dahlin i rådet för jämställdhet och likabehandling på Lärarhögskolan i Stockholm som har flest studenter med invandrarbakgrund av alla lärosäten i Sverige tycker att det redan ryms inom den befintliga examen.

– Det är väldigt viktigt att man fokuserar på de här frågorna. Men sedan är det också viktigt att man förstår att skolans rörelseutrymme i samhället handlar om segregationen. Den tycks bli allt värre, framförallt kring de stora städerna. Där återskapas hela tiden den övergripande ojämlikheten i det att man inte träffar varandra, säger Einar Dahlin.

Katarina Helmerson
katarina.helmerson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".