Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trenden med köpcentrum håller i sig

Publicerat tisdag 18 april 2006 kl 06.11

Det byggs allt fler köpcentrum. Antalet har ökat från cirka 60 köpcentrum på 70-talet till runt 350 idag. De närmaste åren kommer de att till antalet bli ännu fler samtidigt som flera befintliga köpcentrum bygger ut.

– Totalt sett växer hela branschen. Dels är man väldigt konkurrenskraftig jämfört med cityhandeln i många medelstora svenska kommuner, och dels finns det väldigt mycket pengar och köpvilja i de svenska hushållen.

– De två förutsättningarna i sig skapar utrymme och möjlighet för köpcentrum att växa, säger Carl Eckerdahl, detaljhandelsanalytiker på Handelns Utredningsinstitut.

Stadig ökning hittills
Antalet så kallade handelsplatser, i form av stormarknader, volymhandel, köpcentrum och gallerior på mer än 3 000 kvadratmeter, ökar för varje år. Det visar siffror från konsultbolaget Centrum Utveckling.

Idag uppskattar man att det finns runt 350 köpcentrum i landet, vilket är sex gånger fler än på 70-talet.

Mycket talar för att vi kan vänta oss ännu fler köpcentrum under kommande år, och flertalet av de befintliga planerar att bygga ut, säger Carl Eckerdahl.

– Den här trenden har varit rådande nu under tio, femton år i sträck och vi ser inget slut på den för närvarande. Sannolikt kommer andelen att växa även framöver, men tillväxttakten avtar nog något, skulle jag tro.

När då?

– Inom fem eller tio år tror jag att man har nått gränsen för vad man klarar av. Sedan tror jag att kunderna kommer att se sig om efter en annan typ av handelsplatser, säger Carl Eckerdahl.

Handelns Utredningsinstitut ser att i takt med att fler köpcentrum byggs tappar ett flertal köpcentrum som bildades på 80-talet sin lönsamhet.

Måste ha något extra
Idag måste en handelsplats som vill nå framgång och lönsamhet erbjuda ett koncept av kända affärskedjor och ha generösa öppettider för att inte tappa kunder.

– Man förväntar sig som kund att det finns H&M, Kapp Ahl, Ica, Coop under samma tak. Sedan, utöver det, som lite pittoreska inslag vill man ha någon udda aktör som inte finns någon annanstans.

– Men därutöver måste man konkurrensmässigt ha något utöver det; generösa öppettider, parkeringsmöjligheter, biografer och annat. Alla de här tilläggen som till slut gör att det tippar över till fördel, det ska man helst ståta med, säger Carl Eckerdahl.

Maria Repitsch
maria.repitsch@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".