Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärarfack vill få EU att satsa på förskolan

Publicerat fredag 21 april 2006 kl 12.53

EU:s regeringschefer har formulerat en målsättning om att varje land ska bygga ut sin barnomsorg. Men i målsättningen sägs ingenting om kvaliteten på förskolan. Därför har lärarförbunden i Europa tagit fram ett gemensamt policydokument.

– Först och främst ska alla barn ha rätt till förskola. Förskolan bör vara av hög kvalitet, och det ska vara allmän och avgiftsfri, säger Jörgen Lindholm, internationell förbundssekreterare på den svenska Lärarförbundet.

De flesta europeiska länder har idag någon form av barnomsorg, men för barn under tre år är den på många håll obefintlig eller eftersatt.

I flera OECD-rapporter pekas på låg kvalitet, lågutbildad personal och att tillgängligheten ofta styrs av föräldrarnas möjligheter att betala.

Påverkar barnafödandet
Dåligt utbyggd barnomsorg har pekats ut som en förklaring till de sjunkande födelsetalen i Europa, och för att vända den trenden och få ut fler kvinnor på arbetsmarknaden har EU-länderna bestämt att till år 2010 ska varje land ha byggt ut sin barnomsorg och förskola.

För att det hela inte bara ska sluta med större barngrupper på förskolorna har lärarförbund i alla EU-länder enats om ett policydokument där man försöker påverka politikerna att också tänka på kvalitén. Den nordiska modellen med en förskola som integrerar omsorg, lek och lärande från ett års ålder lyfts fram som ett föredöme.

– I väldigt många delar. När de jämför olika modeller hamnar det på att den nordiska modellen är dyrast men bäst, säger Jörgen Lindholm.

Utformas nationellt
Hur man väljer att utforma sin barnomsorg är visserligen upp till varje enskilt medlemsland, men eftersom frågan är så intimt förknippad med arbetsmarknaden och den ekonomiska utvecklingen har den också blivit ett viktigt ämne på central EU-nivå.

– EU har ju rätt och möjlighet att ta upp den här frågan som en sysselsättningsfråga för barnens föräldrar, och då är det angeläget för Europas lärare att påminna ministrarna, stats- och regeringscheferna att det är viktigt med kvalitetsaspekterna också, säger Jörgen Lindholm.

Katarina Schulz
katarina.schulz@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".