Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ericssons resultat sämre än väntat

Publicerat fredag 21 april 2006 kl 12.00
Carl-Henrik Svanberg.

På fredagen presenterade telekombolaget Ericsson sitt resultat för årets första kvartal. Ericsson fortsätter att gå bra, men vinsten blev inte högre än förra året. Det beror bland annat på stora kostnader i samband med höstens köp av det brittiska telekombolaget Marconi.

– För det första är det glädjande med Marconi. Vi har fått bättre kundreaktioner och en starkare affärssituation än vad vi kanske hade räknat med. Sedan är det så att Marconi gick med en mindre förlust när vi tog över och vi har ett 24-månadersprogram där vi ska lyfta lönsamheten i Marconi upp emot Ericssons nivå och det pågår för fullt. Det påverkar våra marginaler negativt, säger Ericssons vd Carl-Henrik Svanberg.

Många hade väntat sig ett bättre resultat för det här kvartalet. Vad säger du om det?

– Vi känner av konkurrenstrycket men Ericsson går bra, sedan har vi Marconieffekten som vi ska lyfta på sikt.

Vinsten för kvartalet blev 6,7 miljarder kronor, samma som motsvarande period förra året. Det kan framför allt förklaras just med att Ericsson i år tar kostnaderna för mångmiljardköpet i det mindre lönsamma Marconi.

Marconi viktig del
Men även om det har kostat att ta över det brittiska bolaget med sina 6 500 anställda så räknar Ericsson med att Marconi snart blir en viktig del av Ericsson inom fasta nät och bredband.

Ericsson räknar också med marknaden för mobilsystem, där bolaget har 35 procent av världsmarknaden, fortsätta att växa stadigt.

Men som vanligt var förväntningarna på dagens kvartalsrapport högt ställda. Eftersom resultatet och lönsamheten var något sämre än vad analytikernas räknat med så sjönk aktien på Stockholmsbörsen. 14:08 på fredagen hade B-aktien sjunkit med 5,2 procent.

Få nya jobb
Ericssons har vuxit kraftigt i och med Marconi-köpet, men så många nya jobb i Sverige räknar inte Carl-Henrik Svanberg med.

– I och med att vi hela tiden måste jaga att bli effektivare så ökar inte antalet anställda trots att vi ökar försäljningen. Det är en särskild situation för oss, inte minst eftersom vi efter de senaste årens neddragningar inte har särskilt många anställda under 30 år. Om vi inte anställer många under fem år till har vi knappt några under 35. Det är klart att vi måste få in friskt ungt blod, så det måste vi hitta former för, säger han.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".