Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sena öppettider stänger småbutiker ute

Publicerat onsdag 3 maj 2006 kl 07.34

Urvalet av butikerna i stormarknader och köpcentrum blir allt mer likriktat. En förklaring är att endast större affärskedjor har råd och möjligheter att möta kravet om att hålla kvälls- och helgöppet.

Kravet på generösa öppettider ställs av köpcentrumens fastighetsägare och utesluter i många fall mindre familjeföretag från att få komma in köpcentrumen. Det säger Ulf Seger, ansvarig för projektutveckling för fastighetsbolaget Rodamco i Norden, ett företag som driver 14 köpcentrum i Sverige.

– Det är viktigt att jobba med långa öppettider och även ha öppet lördag och söndag. Mindre familjeföretag klarar kanske inte alltid det. Då får man hitta butikslägen som ligger strax utanför centrum. Är de duktiga är de självklart också välkomna att finnas i våra centrum.

Men det förutsätter att man håller sig till de öppettider som ni har bestämt?

– Ja, precis. Vi försöker ta fram underlag på hur mycket det här kan påverka omsättningen och att få våra butiker att förstå att det kan generera mer pengar, säger Ulf Seger.

I köpcentrum och stormarknader runt om i Sverige är trenden att det blir ett allt mer likriktat utbud av affärskedjor. Affärskedjorna kan garantera att bemanna butikerna med personal på sena kvällar och helger, vilket familjeföretag kan ha svårt att konkurrera med.

Idag strävar man inom fastighetsbolaget Rodamco Norden som äger 14 köpcentrum i Sverige efter att tänja öppettiderna än mer mot midnatt.

– Utvecklingen går ju hela tiden emot att man försöker tänja på alla gränser, både när det gäller utbud, service och öppettider. Man arbetar med alla konkurrensmedel. Det kan tänkas att man med tiden hittar vissa delar av ett centrum som lever längre tider, till tolv på kvällen, om det finns underlag. Då får man kanske bryta ut vissa delar av ett köpcentrum som ska fungera på det sättet.

Vilken typ av butiker skulle det kunna vara?

– Där det ofta kommer är på matbutiker, restauranger, biografer och senare kanske på de vanliga, traditionella butikerna. Där finns det väl en smärtgräns på åtta-, niotiden för närvarande i alla fall, säger Ulf Seger.

Men prislappen för att allt fler köpcentrum och stormarknader blir allt mer likriktade och ökade öppettider är allt sämre service till kunderna. Det anser Solveig Wikström, professor i företagsstrategi och konsumtion vid Stockholms universitet.

– Lönekostnaderna blir så dyra att vi inte har råd med dem i vårt land. Vi kan alltså inte köpa tjänster till rimliga priser. Den personliga service vi har idag, den sköts av äldre företagare, äldre butiksägare och av invandrare som nöjer sig med en lägre ersättning och som har kvar känslan för betydelsen av personlig service. Den är ganska viktig om man i övrigt har ett så stressat liv. Den gör livet mjukare och lättare för oss.

Maria Repitsch
maria.repitsch@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".