Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klart för tågtunnel genom Stockholm

Publicerat torsdag 4 maj 2006 kl 12.10

På torsdagen blev en uppgörelse klar om bygget av Citybanan. Tågtunneln genom centrala Stockholm som ska minska trängseln på järnvägen genom huvudstaden och förbättra kommunikationerna kan börja byggas. Men projektet är flera år försenat.

På torsdagen skrev de tre finansiärerna bakom det stora byggprojektet, Banverket, landstinget och Stockholms stad under den sista och avgörande delen av det stora byggavtalet.

– Vi har gjort ett gediget förhandlings- och förberedelsearbete tillsammans med de andra parterna, och vi känner stor tillfredsställelse att vi har kommit igenom detta nu, säger Sven Bårström, ställföreträdande generaldirektör vid Banverket.

Stor betydelse
Citybanan kommer, när den står klar, att få stor betydelse för tågtrafiken till och från Stockholm. Inte bara för stockholmarna utan även för de som reser med fjärrtåg.

Idag trängs den allt tätare tågtrafiken på alltför få spår, framför allt strax söder om centrala Stockholm. Trängseln innebär ofta långa väntetider och förseningar.

Det stora järnvägsprojektet, en sex kilometer lång tågtunnel genom centrala Stockholm har försenats på grund av oenighet om vem som ska betala vad när kostnaderna för projektet hela tiden har ökat.

Banverket huvudfinansiär
Slutnotan på byggprojektet, som ska fördubbla spårkapaciteten genom Stockholm, hamnar på 13,7 miljarder kronor. Banverket står som huvudfinansiär. Landstinget bidrar med tre miljarder.

Stockholms stad där socialdemokraten Annika Billström är finansborgarråd står för en knapp miljard.

– Det här är den absolut största kollektivtrafiksatsningen i Sverige just nu, och äntligen, trots förhandlingarna, äntligen är vi klara. Det är klart att vi alla är glada när stockholmarna blir vinnare, säger Annika Billström.

Få bort getingmidjan
Det handlar framförallt om att få bort getingmidjan söder om Stockholms central som ständigt ställer till problem: för många tåg som ska försöka ta sig vidare på alldeles för få spår.

Trängseln innebär ofta långa väntetider och förseningar, inte bara för stockholmarna utan även för resenärer som ska besöka eller passera huvudstaden med fjärrtåg.

Oklart när klart
När tunneln kommer att stå klar kan ingen svara på idag. Någon gång mellan 2013 och 2016 är svaret idag.

– Jag tycker att det är rimligt att peka på att det finns svårigheter med projektet som gör att det inte går att förutse ett slutdatum. Den bortre gränsen är 2016, men vi vill naturligtvis arbeta i ett sådant tempo med projektet att det hamnar i det tidigare spannet, säger Ingela Nylund Watz, socialdemokratiskt finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Maria Gustafsson
maria.gustafsson@sr.se

Rasmus Almerud, Radio Stockholm
rasmus.almerud@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".