Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Biltrafiken har ökat under mp:s styre

Publicerat söndag 7 maj 2006 kl 10.02
"Vi har gjort för lite."

Under de år miljöpartiet samarbetat med regeringen har bilåkandet och därmed också koldioxidutsläppen i Sverige ökat kraftigt. Det visar officiell statistik. Miljöpartiets Peter Eriksson, tycker själv att partiet gjort för lite för att minska utsläppen.

Göran Friberg är utredningschef på SIKA som är statens myndighet för analyser av trafik och kommunikation.

– Vi har haft en ökande trend i bilåkandet sedan många år tillbaka. De prognoser vi har gjort för framtiden pekar mot att det kommer att fortsätta öka, säger Göran Friberg.

Hur skiljer sig ökningen av bilåkande mot andra trafikslag?

– Personresandet ökar totalt sett inom alla trafikslag. Men biltrafiken är det som ökar mest, säger han.

Bilåkande ökar
Under de år miljöpartiet samarbetat med regeringen och varit med och styrt Sverige har bilåkandet ökat. I siffror är det en ökning av antalet personkilometer med knappt tio procent från 1999 som var det första året samarbetet gällde. Ökningen är större än för andra trafikslag som till exempel tåg och flyg.

Detta trots att bensinpriset har gått upp med flera kronor under perioden. Antalet bilar med alternativa drivmedel ökar ju, men den stora ökningen av bilåkandet sedan 1999 kan inte förklaras med fler miljöbilar.

Tvärtom så har utsläppen av koldioxid från biltrafiken ökat under dessa år från 11,9 miljoner ton till 12,2 miljoner ton, enligt Vägverkets statistik. Vad gäller andra utsläpp som till exempel kväve och kolväten så har de däremot minskat sedan 1999, trots att biltrafiken ökat.

Fler har råd
En förklaring till ökningen av bilåkandet är att fler och fler har råd att köra bil. På det sättet kan man se det som en framgång för miljöpartiets ekonomiska samarbete med regeringen.

Men språkröret Peter Eriksson säger ändå att partiet gjort för lite för att minska utsläppen.

– Vi skulle kanske ha kunnat göra mer. Det här är vad vi har lyckats få igenom i de förhandlingar vi har haft med socialdemokraterna och vänstern. När vi ser på oljeberoendet så är oljan på väg bort från hus och uppvärmning, men den är kvar när det gäller transporterna. Där måste vi bli mer effektiva och gå över till mer förnyelsebara bränslen, säger Peter Eriksson.

Varför har det inte blivit bättre på bilsidan under den tid som ni har samarbetat med regeringen?

– Den här typen av omställningar går inte så fort. Sverige är ändå ledande i Europa när det gäller miljöbilar och förnyelsebara bränslen. Vi är på gång med en lång rad satsningar på att också producera bränslen i Sverige i större utsträckning än i något annat land i Europa, säger han.

Edvard Unsgaard
edvard.unsgaard@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".