Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kinesisk bil ger bilbranschen kalla kårar

Publicerat fredag 5 maj 2006 kl 08.02

Nu finns den snart i väst, bilen från Kina som ger västvärldens bilindustri kalla kårar och som kommer att stöpa om hela industrin. Det handlar om den lilla kinesiska Chery-bilen, som kan komma att säljas i USA nästa år.

Bilen Chery blev först internationellt uppmärksammad 2004 när modellen, som heter Chery QQ, var en exakt kopia av en GM-bil, Chevrolet Spark. Det visade sig att ritningarna till Chevan hade stulits från en GM-fabrik i Sydkorea.

GM stämde den kinesiska tillverkaren och ägaren, en av de fattigaste provinserna i Kina. Men efter en rättsprocess nåddes en förlikning 2005, med okänt innehåll.

Säljas på världsmarknaden
Det som har hänt nu är att GM:s konkurrent Chrysler förhandlar om att få använda en Chery-fabrik för produktion av sin småbil Hornet. Chrysler ska sälja bilen på världsmarknaden, alltså inte bara i Kina.

Chrysler antyder dessutom att bilen kan komma att säljas i USA. Det är då det börjar svettas på ryggen på biltillverkarna i USA.

Om en amerikansk bil tillverkad i Kina med kinesiska kostnader exporteras till USA, kommer det att medföra en enorm press på en redan vacklande amerikansk bilindustri.

Stora konsekvenser
Det kan få stora konsekvenser, säger fordonsanalytikern Matts Carlsson.

– Det här är ett helt nytt grepp, säger han.

Ett svenskt exempel vore att en Volvo-bil tillverkades i Kina, och såldes till den svenska marknaden till ett pris som är kanske bara 30 procent av en som tillverkas i Torslanda.

– Ja, och det är ett fullt möjligt scenario. Nu ligger Volvo i ett annat segment. Chrysler har fortfarande inte bara prestigebilar. Man kan mycket väl tänka sig att västerländska fabriker kommer att läggas ner i högre utsträckning. Man kommer att se kinesiska bilar i västerländska fabriker, och vice versa. Vi kommer att se en helt annan spelplan där den tunga övervikten som legat i västvärlden kommer att förskjutas mot Asien successivt, säger Matts Carlsson.

Hur kommer det att sluta?

– Det kommer att bli en svår, smärtsam process. Det kommer att bli en kamp om varumärken. Där ligger de svenska bilföretagen bra till. Men det blir ytterligare konkurrens.

Kommer alla att överleva?  

– Absolut inte.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".