Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Postorder större på internet än på telefon

Publicerat tisdag 9 maj 2006 kl 05.00

Försäljning via postorder på internet har för första gången blivit större än på telefon. Det visar branschorganisationen Svenska Postorderföreningens senaste siffror. Under årets första kvartal skedde 56 procent av försäljningen via internet.

Postorderföreningens vd Lennart Helgesson tror att fler och fler kommer att välja datorn.

– Man väljer det som är bekvämast, det som är tillgängligast. Man ska komma ihåg att bara för några år sedan dominerade telefon kraftigt, men numera är det internet som är det största, säger Lennart Helgesson.

Främst kläder
Fler och fler väljer att handla via internet. Och det är kläder som vi köper mest, följt av hårda produkter från bland andra Clas Ohlson och Jula. Den franska Redcats-gruppen är störst med varumärken som Ellos och Josefssons, nummer två är HM Rowells sedan följer det numera brittiskägda Haléns och Netonnet.

Men även om HM ligger som nummer två, vill klädjätten inte säga hur mycket av försäljningen i Sverige som sker via nät eller telefon.

Men efter att ha testat de skandinaviska marknaderna, ska HM i höst satsa på mer internet-försäljning. Först ut är Nederländerna.

Tyskland och England, men också just Nederländerna, är ledande i Europa när det gäller att handel per postorder, eller distans, som branschen föredrar att kalla det numera.

De sydeuropeiska ländernas ligger i botten, medan Sverige finns någonstans i mitten.

Katalog förblir basen
Bland det 50-tal företag som är medlemmar i Svenska Postorderföreningen, ligger försäljningen runt 18 miljarder kronor om året, och trots en ökad nätförsäljning, är och förblir katalogen fortfarande basen. Det tror i alla fall Lennart Helgesson

– Sedan, när kunden har tittat och valt, går hon in på nätet och gör sin beställning, säger Lennart Helgesson.

Så katalogerna kommer att finnas kvar, tror du?

– Det är jag övertygad om, säger Lennart Helgesson, vd för Svenska Postorderföreningen.

Eva Stenström
eva.stenstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".