Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kinesisk kopia utmanar västs bilindustri

Publicerat tisdag 9 maj 2006 kl 06.00
Kinas intåg på bilmarknaden skrämmer västvärldens industrier.

Den lilla kinesiska bilen Chery QQ ger västvärldens bilindustri kalla kårar. Bilen som byggs efter en stulen ritning från General Motors är en exakt kopia av en av GM:s modeller, och kommer snart att börja säljas i USA.

I en förlängning kan man tänka sig att en Volvobil byggs i Kina för export till Europa, men Volvo Personvagnars ordförande Hans-Olov Olsson tonar ner hotet.

– Ja, det är ju en bil av många som vi möter, och bilar som kommer från lågkostnadsländer erbjuder ju kunderna ett lågt pris, därmed inte sagt att de svarar upp mot alla de krav som kunderna har.

– Men självklart, det är ett av exemplen som vi lever med dagligen, nämligen att det kommer in nya spelare på marknaden som vill ta marknadsandelar, och för att ta marknadsandelar brukar prisvapnet vara det man använder, säger Hans-Olov Olsson.

Ser ni någon konkurrens i ett upplägg där till exempel en Volvobil tillverkas i Kina och säljs på den svenska marknaden och konkurrerar med en bil från Torslanda?

– Nej, det tror jag inte är aktuellt i det korta perspektivet. Vi har ju startat produktion i Kina nu, och det är ju för att förse den kinesiska marknaden, för att öka vår närvaro i Kina.

Kommer de bilarna någonsin att säljas utanför Kina?

– Det kan jag inte svara på, men det är inte omöjligt, säger Hans-Olov Olsson.

En mardröm för biltillverkarna i USA och Europa, så har den kallats, Chery QQ.

Det är en exakt kopia av GM-modellen Chevrolet Spark, byggd efter en stulen ritning från en GM-fabrik i Sydkorea.

Chery QQ kommer att importeras till USA nästa år av den excentriske entreprenören Malcolm Bricklin. Då finns det två likadana bilar att välja på, men den Kinatillverkade kostar kanske bara 30 procent av den amerikanska.

Det är det nya, en identisk bil tillverkad i Kina för export till USA och Europa. Som det är idag sker ju tillverkningen i Kina enbart för försäljning i Kina.

– Jag tror att vi kommer att vara fullt sysselsatta med att producera bilar och sälja bilar i Kina, säger Hans-Olov Olsson.

Men den dagen den säljs i Sverige eller i Europa, då kommer det att hända saker?

– Det är ju en realitet, inte att vi gör det, men kineserna själva säljer ju bilar, både i Europa och i USA, så det är en realitet vi lever med redan idag, och den ska man inte underskatta, säger Hans-Olov Olsson, ordförande för Volvo Personvagnar.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".