Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inget SO-betyg för främlingsfientliga elever

Publicerat onsdag 10 maj 2006 kl 17.45

I Kungälv har Ytterbyskolans tolkning av kursplanen för samhällskunskap och läroplanen fått stöd av Skolverket. Det handlar om att elever som inte klarar av de så kallade kunskapsmålen för samhällskunskap, riskerar att inte få något betyg i ämnet.

Sedan skolans tolkning blev känd i slutet av mars, så säger skolans rektor, Ann-Charlotte Brandberg, att hon mött många positiva reaktioner.

– Det är väldigt många som har hört av sig och tyckt att det här var en tydlighet som inte riktigt har kommit fram förut, både från skolor och från enskilda, från politiskt håll och från kyrkor och många föräldrar har hört av sig, säger hon.

Politiker tog avstånd
Ann-Charlotte Brandberg har sin expedition nära skolans uppehållsrum. Musiken från en rockkonsert, med gamla elever som nu spelar i bandet Shasta, tränger in genom rektorns dörr.

Brandberg har under de senaste veckorna inte bara fått positiva reaktioner. Flera framträdande politiker gick direkt ut, och tog avstånd från tolkningen men idag är de politikerna tysta.

I flera veckor har samtalen mellan lärare och elever varit intensiva i flera veckor när till exempel främlingsfientlighet och kunskaper om den nazistiska läran, diskuterats.

Demokratiskt arbetssätt
Gång på gång har Ann-Charlotte Brandberg, fått förklara skolans tolkning av samhällskunskapens kunskapsmål för elever och andra när det gäller att kunna tillämpa ett demokratiskt arbets- och beslutssätt för att få betyg.

– Om du går in i ett klassrum och ser hur man tillämpar ett demokratiskt arbetssätt, det är ju som att du går in på ett arbetsplats och ser: hur jobbar de här människorna tillsammans och du behöver inte vara där jättelänge för att se om ett demokratiskt arbetssätt tillämpas eller inte.

Hur ser man det?

– Det ser man genom att eleverna respekterar varandra, att de kan jobba ihop, att de inte föraktfullt hånflinar eller kommenterar någon som kanske svarar fel, att man inte fryser ut någon. Det finns jättemånga sätt att se det, säger Ann-Charlotte Brandberg.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".