Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kärnkraft kan ge bilbränsle

Publicerat fredag 19 maj 2006 kl 09.50

Kärnkraft kan producera framtidens drivmedel till bilar. I USA satsas flera miljarder dollar på att utveckla vätgasteknik, bland annat med hjälp av kärnkraft.

Christian Azar, professor i energi och miljö på Chalmers tekniska högskola, säger att kärnkraft är ett alternativ, men att vätgas kan framställas på många sätt.

– Vätgas kan produceras som kärnkraft, liksom från kol och förnybar energi, Precis samma debatt som man har om kärnkraftens vara elller inte vara när det gäller elproduktion från kärnkraften den debatten kommer man att ha när det gäller om man ska producera vätgas från kärnkraft.

Det är framförallt några av nästa, den fjärde generations kärnkraftverk, som lämpar sig för att producera vätgas.

Gaskylda reaktorer med höga temperaturer producerar vätgas genom att separera vattenånga till syrgas och vätgas. Med dagens svenska kärnkraftverk skulle det inte vara lika effektivt, där produceras el som sedan isåfall skulle användas till att producera vätgas.

Vätgasdrivna bilar
Världens bilindustri satsar stora pengar på att utveckla bilar som kan köras på vätgas. Gasen körs antingen direkt i en förbränningsmotor eller används i en bränselcell. Ofta nämns år 2020 som det år då bilindustrin kommer att ha vätgasdrivna bilar till kommersiell försäljning. Men Christer Gustafsson, presschef på Volvo Personvagnar, tror att det är lite väl tidigt.

– Det är svårt att ange ett datum eller ett årtal för det idag. Det ligger förmodligen långt fram i tiden, låt oss säga 20 till 30 år.

Till samma år, 2020, har Mona Sahlin satt upp målet att Sverige ska vara oberoende av olja.

Svårt ange mål
Professor Christian Azar sitter med i den oljekommission som ska komma fram till hur, men han tror inte att vätgas är lösningen till dess, oavsett hur den produceras.

Teknikutvecklingen kommer inte att ha kommit tillräckligt långt och kommissionens utredning kommer inte att innehålla några mål för vätgasanvändning i Sverige.

– Man har inte kommit så långt med tekniken att man vågar sätta upp mål. Då krävs det att man faktiskt börjar producera en del och säga att det här är något vi kan lite på.

Sofie Pehrsson
sofie.pehrsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".