Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny spårvagn med färre byten testas

Publicerat söndag 21 maj 2006 kl 12.30
Nytt tåg ska reformera resandet.

En helt ny typ av spårvägstrafik testas just nu för första gången i Sverige. Det handlar om en så kallad duospårvagn som kan användas både på järnväg och spårvagnsspår och därmed minskar bytena för resenärerna.

Den ser ut som en modern spårvagn, men rullar in på järnvägspåret vid Linköpings central för vidare färd mot Kisa. Under ett par veckor har allmänheten gratis kunnat provåka, och den här förmiddagen är det fullsatt, till och med ståplatser.

Duospårvägar finns i framför allt Tyskland varifrån den här vagnen är lånad, och körs på vanliga järnvägsspår som pendeltåg, med täta stopp på småorter, men kan också sedan via ett stickspår fortsätta som spårvagn in i stan, berättar Ragnar Hedström på statliga forskningsinstututet VTI som driver projektet.

– Vi hoppas ju på fler resenärer, att man ska få en attraktivare kollektivtrafik, och att man har möjlighet att utveckla de här småorterna utanför större tätorter, som typ Linköping och Norrköping, säger Ragnar Hedström.

Så fler resenärer, enklare att resa?

– Ja, byten är ju alltid ett problem i kollektivtrafiken. Man ska anpassa till nästa transportslag, man kanske får vänta och den totala restiden blir längre än vad den kanske skulle behöva vara, säger Ragnar Hedström.

El eller diesel
Duospårvagnen kan gå både på el och diesel beroende på hur banan ser ut. Den snabba accelerationen gör att det går fortare än bussen, dessutom slipper man bytena.

Karin Svensson som provåker med sina barn tror på idén.

– Jag tror det blir jättebra, särskilt för de små byarna, i och med att det går fort att starta och stanna, säger Karin Svensson.

Tror du att det kan få fler att åka kollektivt?

– Ja, det tror jag. Det är ju ingen rolig väg att åka bil på, det är smidigt med spårvagn.

Känns det som spårvagn eller som tåg?

– Rätt mycket spårvagn, fast inte de där gamla skraltiga, skramliga. Det är ju bekvämt, nytt och modernt, säger provåkaren Karin Svensson.

Duospårvägen ska nu också prövas på spårvägen i Norrköping, därefter blir det tester i Göteborg, Helsingborg och Lund.

Stor investering
Men trots entusiasmen är det ännu långt till ett förverkligande. Det handlar om en stor investering på flera hundra miljoner, för både vagnar och ombyggda eller kanske nya spår.

Ragnar Hedström på VTI tror ändå på trafik inom 5-10 år, framför allt i Östergötland.

– Det har gjorts studier tidigare i Sverige, och då pekade man ut bland annat Linköping-Norrköping som ett tänkbart område för den här typen av transportsystem, och tittar vi på den lilla verksamhet vi har haft nu i den här demonstrationstrafiken, så tror jag att det skulle kunna fungera, säger Ragnar Hedström.

Men det är inte överallt man skulle kunna införa det i Sverige?

– Nej, det bygger lite grann på att vi har befintlig infrastruktur som vi kan använda oss av, och att det finns småorter emellan, och att det finns ett pendlingsmönster in till tätorten, säger Ragnar Hedström, på det statliga forskningsinstitutet VTI.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".