Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många ringde sina elbolag på måndagen

Publicerat måndag 1 juli 2002 kl 17.08
Många ringde sina elbolag på måndagen efter Ekots rapportering om att passiva elkunder kan få betala mer för sin el än de behöver. I två och ett halvt år har det varit möjligt att välja elleverantör och nu visar det sig att de stora förlorarna är de som inget gjort utan förblivit sina elbolag trogna.
På måndagsmorgonen rapporterade Ekot att det räcker med ett telefonsamtal för att få billigare el. Den som inte gör upp om att få billigare el betalar ett ofta högre tillsvidarepris. Konsumentminister Britta Lejon sällar sig till dem som kritiserar elbolagens prispolitik. – Jag tycker att de borde inse att på lång sikt så ligger det i deras eget intresse att måna om alla sina kunder, säger hon. Lejon erkänner att avregleringen av elmarknaden inte fungerat som det var tänkt. – Man borde ha mer funderat över hur det skulle slå mot den enskilda konsumenten och mer ha tänkt på hur man skulle underlätta för människor i vardagen, säger Lejon. Regeringen ska nu se över prisinformationslagen, och tidigast nästa år kan även elmarknaden omfattas av den. ''Informell kartell'' – Det är så här det brukar gå till när man avreglerar en bransch där det finns några få stora dominerande leverantörer, att det händer ingenting, man tillämpar så att säga en informell kartell och ingen sänker priset om man inte måste, säger konsumentprofessor Solveig Wikström vid Stockholms universitet. De stora elbolagen tar ut upp till 50 procent högre elpriser av de kunder som ingenting gjort efter avregleringen, utan bara betalt sina räkningar. För en villafamilj kan ett telefonsamtal, där man ringer och säger att man vill ha billigare el, handla om tusentals kronor varje år. Elbolagen tjänar miljarder Ungefär två tredjedelar av hushållen i Sverige har sådana här ofördelaktiga avtal. Elbolagen tjänar mellan en och två miljarder kronor om året på de så kallade tillsvidarepriserna. Konsumentverket riktar nu skarp kritik mot elbolagens agerande. ''Bedrövligt'' – Vi tycker att det här är bedrövligt, sett ur ett konsumentperspektiv. Elbolagen skulle kunna sköta detta bättre, säger Bertil Elenius, ställföreträdande generaldirektör, men Hemels vd Sture Gustafsson håller inte med om kritiken. – Tillsvidarepris är en konstruktion för små kunder med låg förbrukning. Man behöver inte skriva speciella avtal. Det bara rullar på, enkelt för kunden.
Fredrik Sperling, Ekot
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.