Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre läser på högskolan

Publicerat måndag 22 maj 2006 kl 13.00

Den svenska högskolan genomgår ett trendbrott:antalet lärare, antalet nybörjarstudenter och antalet nybörjare i forskningen minskar, visar Högskoleverkets årsrapport.

Antalet nybörjare till doktorandutbildningarna har gått ner med 25 procent på två år.

Högskoleverkets chef, universitetskansler Sigbrit Franke, är kritisk.

– Det är ju en risk man löper att man på så sätt missar ganska många som kanske skulle ha alldeles utsökta möjligheter att bli Sveriges nya Einsteins här framöver.

– Man kan fråga sig om det är en rimlig nivå. Jag tycker nog att med tanke på hur det ser ut också ute på universitet och högskolor när det gäller andelen disputerade lärare, så finns det all anledning att ifrågasätta om vi har råd att minska andelen nybörjare till forskarutbildning i vårt land. Jag tycker inte det, säger Sigbrit Franke.

Efterlyser höjd kvalité
Kvalitén inom universitet och högskolor behöver höjas och med tanke på Sveriges internationella konkurrenskraft i framtiden, vill Sigbrit Franke ha en diskussion om Sverige har råd med en så kraftig minskning av antalet forskarstuderande.

I ett par år till, fram till 2008 kommer examensmålen troligen att nås. Efter 2008 blir det en rejäl nedgång om inte antalet nybörjare ökar igen.

Besparingar slagit igenom
Högskoleverkets årsrapport för 2005 visar att besparingarna inom den högre utbildningen har slagit igenom. Det är också färre nybörjarstudenter och färre lärare nu.

Däremot ökar antalet utländska studenter. Gruppen var fördubblats på åtta år. Nu kommer var femte student från ett annat land.

Kurser på engelska
Ett skäl tros vara mängden kurser som bedrivs på engelska, med svenska lärare.

Sigbrit Franke är skeptisk:

– Nackdelarna är ju uppenbara när det gäller en lärare till exempel, som inte behärskar engelska fullt ut, och vem gör det. Då är man inte en lika god lärare i den bemärkelsen att nyanser och annat försvinner, säger Högskoleverkets chef Sigbrit Franke.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".