Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lordis seger ska ge Finland PR

Publicerat fredag 26 maj 2006 kl 16.53
Statsminster Matti Vanhanen flankerad av monster.

På fredagen ska Finland hylla melodifestivalvinnarna Lordi i en tv-sänd galaföreställning från Salutorget i Helsingfors. Ruset efter monster- rockgruppens seger i Aten i söndags räcker fortfarande. Och Finlands exportindustri drömmer stora drömmar.

Segern i Eurovision Song Contest lämnar inte finländarna någon ro.

”De officiella reaktionerna har drag av nationellt övermod”, skriver till exempel tidningen Åbo underrättelser i en ledare. Statsminister Matti Vanhanen talar om heavygruppen Lordis som en vändpunkt. Finlands myntverk ska prägla ett minnesmynt.

Kauppalehti, Finlands Dagens Industri, drar paralleller med Abbas seger 1974.

Abba öppande för svensk musikexport
Med 300 miljoner sålda skivor, plus mängder av andra svenska popgrupper som följde efter, öppnade Abba grinden för svensk musikexport ut på världsmarknaden.

Idag står den för kanske en halv procent av Sveriges samlade exportintäkter eller omkring tre miljarder SEK. Plus all allmän goodwill för Sverige i utlandet.

Med både privat och halvofficiellt sponsrade Music Export Finland försökte finländska exportintressen för några år sedan efterlikna Sverige. Hittills har inkomsterna blivit bara någon tiondel av de svenska.

Lordi affischnamn
Men nu, Lordi har på några dagar fått massor av nya kontrakt ute i världen, Sony BMG tar hand om dem. Telia Sonera är intresserat av att med Lordi som affischnamn börja snusa på på telekombranschens mjukvaruområden.

Finlands turistcentral vill samarbeta på allra högsta nivå. I kölvattnet på Lordi kommer hårdrockband som HIM eller Nightwish eller popband som The Rasmus som redan är smått på gång ute i världen. Sedan är det bara att ösa på med mer.

Finland har fått en ny logotype vid sidan av Nokia. Som när ABBA blev Volvos jämlike. Nu tror också Finlands näringsliv på musikundrens tid.

Bengt Lindroth, Helsingfors
bengt.lindroth@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".