Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Obligatoriskt alkolås på tåg föreslås

Publicerat måndag 29 maj 2006 kl 06.09
En berusad lokförare orsakade en tågolycka i Borlänge.

Det ska bli obligatoriskt med alkolås på tåglok. Det säger nu regeringens utredare av alkolåsfrågan Karin Svensson Smith. I en utredning som hon lämnar till regeringen om en månad kommer Svensson-Smith att föreslå att lok utrustas med alkolås.

– Det är rimligt att vi vet att lokförarna är nyktra eftersom de kör med antingen ganska mycket människor eller transporter, varav en del farligt gods, säger hon.

Karin Svensson Smith är numera riksdagsledamot för miljöpartiet och har sedan två år haft regeringens uppdrag att utreda frågan om alkolås.

Ett delbetänkande lämnades i höstas där hon föreslog alkolås i bussar och lastbilar senast år 2010 och bilar senast från år 2012.

Alkolås på skoter
Förutom detta kommer utredningen att föreslå alkolås på skotrar och nu alltså även i tåg, berättar Karin Svensson-Smith.

Fulla lokförare är inte vanligt. Men för sex år sedan skedde en allvarlig incident i Borlänge när ett godståg med gasol spårade ur på grund av en onykter lokförare och det fanns stor risk för att gasolen skulle explodera.

Lagstiftningen kring alkolås måste samordnas med resten av EU och därför föreslår Karin Svensson Smith en strategi för att övertyga övriga EU om att införa alkolås i bilar, bussar, lastbilar, skotrar och tåg.

Men när det gäller tåg har branschen redan kommit långt.

– Green cargo har varit en föregångare när det gäller alkolås i sina lastbilar och kommer också att installera alkolås i loken, säger Karin Svensson-Smith.

Även nyktra förare hindras
En tveksamhet kring alkolåsen är att de faktiskt inte fungerar eftersom även nyktra förare riskerar att hindras. Men det anser Karin Svensson-Smith inte vara något problem.

– Det är klart att det måste säkras först innan vi installerar alkolåsen i lok. Men den sortens tekniska problem förväntar jag mig att tekniken kan lösa i ett modernt samhälle, säger hon.

Alkolås i bilar, bussar, skotrar och alltså även tåg. Men Karin Svensson-Smith kommer inte att föreslå alkolås i flygplan eller kryssningsfärjor.

– Det faller utanför mitt utredningsområde. Ska jag kunna fullgöra det på ett bra sätt måste verksamheten avgränsas till det som står i direktiven, säger hon.

Men skulle du tycka att det vore bra?

– När det gäller färjor så finns det andra tekniska problem. Men de haveriutredningar som har skett i samband med fartygsolyckor visar att alkohol är ett problem även inom sjöfarten, säger Karin Svensson-Smith.

Edvard Unsgaard
edvard.unsgaard@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".