Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot försäkringar på hemelektronik

Publicerat måndag 12 juni 2006 kl 12.45

Att köpa hemelektronik innebär ofta att en kund dessutom måste ta ställning om han eller hon vill köpa en extra försäkring, en så kallad tilläggsförsäkring. Men enligt Konsumenternas försäkringsbyrå är det en onödig kostnad.

En av tio kunder som köper tv köper också en tilläggsförsäkring, uppger en säljare i en butikskedja för kunden Ted Barkman. Han planerar att köpa en tv, men vågar nu inte låta bli att teckna en försäkring eftersom säljaren sagt att tv:n troligen kan gå sönder inom ett par år.

– Han gav intryck av att det finns en rätt stor risk för att en plasma-tv kan gå sönder inom en treårsperiod. De lämnar en garanti på ett år, och sedan kan man förlänga garantin med två år, och för det betalar man tre och ett halvt tusen kronor.

Vad tror du händer efter ett år om du inte köper den här försäkringen?

– Om den går sönder efter tretton månader, då skulle jag få köpa en ny tv.

Ted Barkman är en av många som har en hemförsäkring och som omfattas av konsumentköplagen. Men han tänker ändå köpa en tilläggsförsäkring av oro för att tv:n går sönder om ett år, då garantin upphör.

”Onödig kostnad”
Men att köpa en tilläggsförsäkring är en onödig kostnad, anser Gunnar Olsson, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå.

– Jag tycker att man ska vara väldigt kritisk innan man tecknar en tilläggsförsäkring. Dels har man det här skyddet i konsumentköplagen, och sedan finns det ett skydd i den vanliga hemförsäkringen, säger Gunnar Olsson.

Konsumentköplagen ger kunden en reklamationsrätt i tre år på ursprungliga fel, ofta handlar det om fel inne i apparaten.

Den som har en hemförsäkring med allriskförsäkring, tidigare kallad för en drulleförsäkring, har varan försäkrad även för yttre skada: om tv:n skulle falla i golvet och gå sönder.

Oro kan förstärkas
Butiker som säljer tilläggsförsäkringar med låg eller ingen självrisk kan genom att förstärka kunders oro om att varan kan komma att gå sönder, få en försäkring såld och därigenom nå egna syften, anser Gunnar Olsson.

– Jag tror att det är väldigt vanligt att man köper de här försäkringarna, därför man är så oerhört osäker på vilket grundskydd man har. Jag tror också att säljarna trycker på väldigt hårt för att du ska köpa.

Vad har de för intresse av att sälja en försäkring?

– De har ju provision på detta, så det ligger i deras eget intresse att sälja de här varorna, säger Gunnar Olsson, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå.

Maria Repitsch
maria.repitsch@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".