Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bygget av Botniabanan stoppas tillfälligt

Publicerat torsdag 15 juni 2006 kl 12.41

Uppdaterad 16:45
Miljööverdomstolen beslutade under torsdagen att kompensationsåtgärderna för intrånget i ett fågelskyddsområde vid bygget av Botniabanan inte är tillräckliga.

Miljööverdomstolens dom innebär att Banverket måste göra nya utredningar för att uppfylla kraven på kompensationsåtgärder så att det viktiga rastområdet för fåglar inte förstörs.

Botniabanan ska gå rakt igenom Umeälvens delta, som är ett viktigt rastområde för fåglar och som ingår i det så kallade Natura 2000-nätverket inom EU.

Kan påverka flygsäkerheten
Det finns flera faktorer som gör att Miljööverdomstolen inte kan godkänna Banverkets förslag till kompensation för intrånget, det så kallade Änget.

För det första ligger Änget inom störningzonen på 350 meter från spåret. Ska man ge rastande fåglar ett lika bra område som det som går förlorat får det inte ligga inom störningzonen, anser Miljööverdomstolen.

Det andra är att Banverkets förslag till det utvidgade våtmarksområdet Änget drar till sig fler fåglar. Det riskerar då att komma i konflikt med flygsäkerheten vid Umeå flygplats.

Luftfartsstyrelsen har uttryckt farhågor för placeringen av fågelskyddsområdet Änget, och Svensk Pilotförening har kallat det ett farligt experiment.

Om det visar sig att Änget påverkar flygsäkerheten innebär det att man i efterhand kan tvingas att minska antalet fåglar i området. Med det försvinner hela tanken att kompensera för de förlorade miljövärdena och det är oacceptabelt, säger Miljööverdomstolen.

Regeringen har givit tillåtelse
Regeringen har gett sin tillåtelse till bygget av Botniabanan. Men Miljööverdomstolen påpekar att det inte hindrar att de juridiska instanserna säger nej, då förslagen till åtgärder inte uppfyller miljöbalkens krav.

Banverket tvingas nu att göra nya utredningar för att hitta bättre alternativ som bevarar Umeådeltats status som viktigt fågelskyddsområde. Detta kommer att försena färdigbyggandet av Botniabanan. 

Miljööverdomstolen kräver också att kompensationsåtgärderna måste vara på plats när trafiken på banan startar.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".