Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ovanligt smutsig valkampanj

Publicerat måndag 19 juni 2006 kl 16.45

Smutskastningen i valkampanjen inför höstens val är den värsta på 30 år. Det anser Peter Esaiasson, professor i statsvetenskap på Göteborgs universitet.

– Det senaste riktigt smutsiga valet, om man menar ett val med starka känslor där man verkligen kände att det var på liv och död, det var 1976. Då var det mycket djupa motsättningar och en hel del fula knep, säger Peter Esaiasson.

På årets Hultsfredsfestival kunde besökarna tävla i att slå spikar i bilder av den borgerliga alliansens partiledares huvuden.

Henrik Tvarnø, ungdomsansvarig på LO:s avdelning 13 hade ordnat tävlingen där den som slog i spiken med tre slag fick en t-shirt.

Vad tror du Lars Leijonborg tycker om att få en spik i huvudet?

– Som partiledare är han också ansiktet utåt, så det är inte honom som person vi är ute efter.

Hemsidor med bilder av Fredrik Reinfeldt och texten ”rösta på din pedofil”, falska e-brev från Socialdemokraternas högkvarter och bloggar där det skrivs osanningar om statsministerns närmaste man, Lars Danielsson, gör att årets val är det skitigaste på 30 år säger Peter Esaiasson.

– Det finns ju en del ny teknik med bloggar, e-post och så som gör att det går mycket snabbare och att det finns mycket fler möjligheter att sprida tveksam och smutsig information, säger han.

Lars-Peter Hielle, P3 Nyheter
lars-peter.hielle@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".