Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Checkbedrägerier ökar på nätet

Publicerat tisdag 20 juni 2006 kl 07.30

Checkbedrägerierna ökar i takt med att det blir allt vanligare att annonsera och göra affärer på nätet. Att ta emot betalning med en utländsk check kan i bästa fall bli en dyr läxa. I värsta fall kan det leda till åtal för medverkan i bedrägeri.

Ett par från stockholmstrakten lärde sig nyligen, den hårda vägen, att inte ta emot betalning med utländsk check. Paret hyr ut sitt hus i utlandet via nätet. När en engelsman bokade huset betalade han med en engelsk check utskriven på 65 000 kronor, 40 000 mer än överenskommet.

Paret kontaktade engelsmannen och han bad dem att sätta in överskottet på ett annat bankkonto. Pengarna skulle användas till bilhyra och andra utgifter på semesterresan.

De löste in checken på SEB i Skärholmen och när pengarna efter fem bankdagar sattes in på parets bankkonto, tolkade de det som att allt var ok och förde över överskottet till engelsmannens konto.

Återbetalningskrav
Två veckor senare kom återbetalningskravet på 65 000 kronor från SEB. Checken saknade täckning. Banken står inte för pengarna utan det får bankkunden göra.

Att anta att banken på de fem bankdagarna kollade checken var ett felaktigt antagande.

– Om checken har täckning det vet inte vi, säger Mizanur Khan som är SEB:s distriktschef för Stockholm syd.

Så efter fem dagar kan man inte vara säker på att det finns täckning för checken?

- Nej.

Men kan ni garantera att den inte är falsk?

- Nej. Vi tror på kunden, att kunden har fått en bra check, säger han.

Mizanur Khan påpekar att man bör undvika att ta emot betalning med utländska checkar. Något som SEB inte påpekade när paret löste in checken.

Får avgöras rättsligt
SEB är inte den första banken som låter kunden stå för en sådan här kostnad.

Göran Jönsson är rådgivare vid Konsumenternas Bank och finansbyrå, en organisation som informerar om bankfrågor.

- Huruvida kunden ska ta hela smällen eller om banken ska ta en del av det hela får man väl avgöra rättsligt. För att se var gränsen ska gå, säger han.

För att pröva betalningsskyldigheten kan privatpersoner vända sig till Konsumentombudsmannen eller till allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Hittills har endast ett fall tagits upp i ARN och då dömde nämnden till bankens förmån.

Bedragare på Blocket
Även köp- och säljsajten Blocket.se har erfarenhet av kunder som blivit bedragna. Vanligast är att personer betalar förskott för en vara de sedan inte får levererad. Men även checkbedrägerier har förekommit.

- Det förekommer tyvärr tillräckligt ofta för att vi ska tycka att det är värt att arbeta aktivt med det. Vi har personal som arbetar varje dag i ett säkerhetscenter med att informera och vidta åtgärder gentemot bedragare tillsammans med polisen, säger Jesper Lilliesköld som är chef för Blockets kundservice.

Sofie Pehrsson
sofie.pehrsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".