Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Länstrafikbolagens Bussgods kör nätsprit

Publicerat tisdag 20 juni 2006 kl 14.59

Handeln med öl, vin och sprit över nätet kan fortsätta, eftersom länstrafikbolagens företag Bussgods sköter transporterna. Det hävdar Tullverket på tisdagen. Flera andra speditörer har tagit beslut om att inte leverera paket som man vet innehåller nätsprit, men Bussgods fortsätter med leveranserna.

Tullverket är kritiskt. Sune Rydén är expert på frågor om nätsprit på tullen i Göteborg.

– Jag tycker att man etiskt och moraliskt verkligen kan ifrågasätta deras hantering, flera seriösa aktörer har sagt att vi ger oss inte in i den här handeln, säger han.

Är Bussgods Sverige en viktig länk i distributionen av nätsprit i Sverige?

– Ja den är oerhört viktig, utan Bussgods Sverige skulle det nog falla samman, säger Sune Rydén.

Tullverkets uppfattning är att näthandeln är olaglig, men den svenska lagtexten har överklagats å en process pågår nu i EG-domstolen.

Kritisk till Bussgods
Men Tullverket fortsätter att göra stora beslag. Idag är man kritisk till Bussgods, och menar alltså att hela näthandeln i Sverige står och faller med Bussgods vilja att köra ut spriten till beställarna runt om i landet.

Bussgods drivs av länstrafikbolag i landet och bakom länstrafikbolagen finns i sin tur kommunerna och landstingen, med politiker som jobbar för att få ner alkoholmissbruket.

På Sveriges kommuner och landsting har frågan varit uppe till diskussion. Ulf Johansson som är chef på samhällsbyggnadsavdelningen tycker dock inte det finns något att ändra på i dagsläget.

– Vi jobbar ju på andra sätt, precis som staten, med att få ned alkoholkonsumtionen, det är riktigt. Men att ta sig därifrån till att börja öppna privata paket för att se vad de innehåller, det är direkt olämpligt.

– Det är inte rimligt att man ska ta över polisiära eller tulluppgifter i ett bussbolag, säger Ulf Johansson.

Andra har tagit principbeslut
Flera andra speditörer, till exempel DHL och Schenker, har ändå tagit principbeslut om att inte köra ut nätsprit. Även om det inte alltid går att veta vad som är i paketen så är beslutet viktigt, tycker Mats Nordström på Schenker.

– Det är en signal också, att vi är emot det. Sedan kan vi kanske i enstaka fall inte garantera att våra transportsystem utnyttjas för otillåten införsel av öl, vin och sprit. Men är det så att vi misstänker, eller har kännedom om, att det är direktimport av sådana produkter från privatpersoner, så vill vi inte hjälpa till med det, säger Mats Nordström, ansvarig för tullfrågor på Schenker Sverige.

Anna-Karin Front
anna-karin.front@sr.se

Jens Ericson
jens.ericson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".