Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Expert tvivlar på Volvos skuld

Publicerat fredag 5 juli 2002 kl 12.02
Lastbilstillverkaren Volvo misstänks för grovt vållande till annans död i samband med den stora tunnelbranden i franska Mont Blanc för tre år sedan. Men frågan är hur det har kunnat gå till, och om Volvo Lastvagnar är skyldiga.
Redan tidigare undersökningar har visat att branden började i Volvolastbilen, eller dess last med mjöl och margarin. Mart Mägi är professor emeritus i fordonsteknik vid Chalmers tekniska högskola och är ändå skeptisk: – Allting är ju möjligt, men frågan är hur sannolikt det är?, säger Mart Mägi. Enligt Mart Mägi är sannolikheten för att en brand ska starta i ett fordon liten, eftersom han menar att fordonstillverkarna så noga kontrollerat vad man känner till skulle kunna gå fel. Skulle fel ändå uppstå beror de på flera saker som går fel och som man inte kan förutse. Tre troliga orsaker Det finns i så fall enligt Mart Mägi framförallt tre saker som visat sig orsaka bränder i fordon. Och som teoretiskt skulle kunna ha startat en brand i den volvolastbil som misstänks ha orsakat den våldsamma tunnelbranden i franska Mont Blanc i mars -99. Branden krävde 39 liv: • Elektriska överslag fått gnistor att slå ut på fel ställen. • Det kan också vara fråga om bränsleläckage. • Eller så är det något lager, eller andra rörliga delar, som blivit så varma att brand uppstår. Brister i luftintag eller topplock? Enligt den franska förhundersökningsdomaren som igår beslutade att inleda en förundersökning mot Volvo Lastvagnar har den aktuella modellen av Volvolastbilen haft brister i luftintaget och även i topplockkonstruktionen. Men Mart Mägi är skeptisk till om de påstådda bevisen är relevanta. – Jag har svårt att tänka mig någon orsakskedja som skulle säga att fel i luftintaget kan orskak brand, säger Mart Mägi. Och topplockskonstruktionen? – Där är det lite lättare, men topplockkonstruktionen är en sådan välkänd konstruktion, så det tror jag inte heller är orsaken, säger Mart Mägi.
Tobias Sandblad, Ekot
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.