Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Minskad biltrafik efter trängselförsök

Publicerat onsdag 21 juni 2006 kl 15.42
Trängselavgifterna har fått stora effekter på trafiken.

Biltrafiken till och från Stockholms innerstad har minskat med mellan 20 och 25 procent sedan försöket med trängselskatter infördes i januari i år. Det visar en stor utvärdering presenterades på onsdagen.

- Trafiken har minskat till och från innerstaden. Samma minskningar syns också i själva staden, ända ner på kvartersgatenivå. Även ganska långt ut från innerstaden har både trafikminskningar och framkomlighetsförbättringar synts ganska tydligt, säger Jonas Eliasson som har lett arbetet med utvärderingen.

Enligt utredningen som genomförts av flera olika forskare på uppdrag av Stockholms kommun har alltså trafiken in till innerstaden minskat med mellan 20-25 procent i jämförelse med samma tidpunkter under förra året.

Ökat kollektivresande
I själva innerstaden har trafiken minskat med runt tio procent. Kollektivresandet har ökat och luften i innerstaden har blivit bättre.

Tiden bilister behöver sitta i kö har minskat med mellan 30 och 50 procent. En viss trafikökning har gått att märka på den avgiftsfria Essingeleden som går runt stan, men inte alls så stor som många befarade.

Enligt utredningen har inte heller handeln i Stockholms innerstad påverkats av trängselskatten.

- Det syns inga påvisbara effekter överhuvudtaget om man ser på en övergripande nivå. Det finns säkert enstaka handlare som har sett effekter av det här. Men ur ett helikopterperspektiv över hela citykärnan kan man inte se några effekter överhuvudtaget.

Samhällsekonomisk vinst
Den samhällsekonomiska vinsten med trängelskatter är enligt forskarnas beräkningar runt 770 miljoner kronor per år, vilket skulle innebär att investeringskostnaderna för det nuvarande försöket skulle vara återbetalda efter fyra år, om trängelskatten överlever folkomröstningen i höst.

Jonas Eliasson säger att han är förvånad över att förändringarna i Stockholmstrafiken blivit så stora.

– Det är få andra åtgärder, inte ens de stora miljardinvesteringarna i vägar och järnvägstunneln som ger så här stora effekter. De kringfartsleder som diskuteras nu till exempel beräknas minska trafiken i innerstaden på broarna med kanske 10-15 procent. Det är mindre än vad vi sett i det här försöket, säger han.

Pontus Mattsson
pontus.mattsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".