Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stark kritik mot märkning av livsmedel

Publicerat tisdag 27 juni 2006 kl 16.45
Många köttprodukter saknar ursprungsmärkning.

Jordbruksdepartementet riktade på tisdagen stark kritik mot livsmedelsindustrins märkning av varornas ursprungsland. På hälften av de produkter departementet undersökt följde ursprungsmärkningen de riktlinjer som satts upp i EU.

Många företag hänvisar på sina produkter till ett telefonnummer eller en hemsida. Jordbruksminister Ann-Christin Nykvist tycker inte att det räcker.

– Jag tror att det är a och o att vi har det enkelt, det är stressigt i vardagen och vi vill kunna handla på ett smidigt sätt. Det ska vara lättillgängligt, enkelt och lättläst och då tror jag att den här informationen måste finnas på produkten och hos den kunniga personalen i butiken, säger hon.

Otydlig märkning på hälften av maten
Jordbruksdepartementet har undersökt drygt 300 produkter i en rad stora och små matvarukedjor. Undersökningen visar att cirka 40 procent av alla kött- och charkprodukter saknar information om var huvudingrediensen kommer ifrån.

Värst är situationen på fiskfronten, där mer än hälften av produkterna saknar uppgift om var fisken är fångad.

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen vill som svar på jordbruksdepartementets kritik engagera handeln och kunderna genom att satsa på informativa hemsidor, samarbete med handeln för bättre information i butikerna samt information till företagen om frivillig ursprungsmärkning.

Information på hemsidor användbart
Ursprungsinformation på en hemsida är särskilt användbart i de fall där ursprunget kan variera från parti till parti eller till och med från portion till portion, förklarar Livsmedelsföretagens vd Agneta Dreber.

– I många frysta färdigrätter finns det till exempel inte samma råvaror. Det kan komma från olika länder från olika tillfällen i samma rätt, säger hon.

Många väljer svenskproducerat
Många konsumenter väljer idag medvetet svenskproducerad mat, men nyttigheten och priset spelar också roll säger några konsumenter.

Livsmedelsföretagens vd Agneta Dreber är själv mest intresserad av livsmedelsvärdena i produkten.

– Jag vill för det mesta veta vad den innehåller i termer av socker och fett. Jag tycker inte att det är viktigt att veta om man använt en råvara från Danmark eller Irland, säger hon.

Tanken om mer information om ursprung på hemsidor är bra men känns samtidigt omständlig, säger konsumenten Ingvar Åkerberg från Jönköping.

– Det bästa är att det finns information i butiken, men det kostar det också och läggs på priserna förmodligen, säger han

Niki Berglund
niki.berglund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".