Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler banker i försäkringsbranschen

Publicerat torsdag 29 juni 2006 kl 07.35

Kampen om försäkringskunderna blir allt hårdare. Anledningen är att också bankerna börjat sälja försäkringar. Nu senaste har Nordea inlett ett samarbete med det danska försäkringsbolaget TrygVesta.

Det här är en utveckling som gynnar konsumenterna och kan pressa ned försäkringspremierna, säger Gunnar Olsson, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

- Det medför naturligtvis att konsumenterna kommer att få flera valmöjligheter och försäkringsgivarna kommer att få andra distributionskanaler via bankerna. Det är klart att det kommer att vässa konkurrensen ytterligare, säger Gunnar Olsson.

Hur tror du att det kommer att påverka premieutvecklingen?

- Det är rimligt att anta att konkurrensen kommer att hårdna och det kommer också att få positiva effekter på premien, det är den förhoppning som vi har.

Diskuterad fråga
Samgående mellan banker och försäkringsbolag har diskuterats ända sedan slutet av 1980-talet. Men först på senare tid det här blivit av när det gäller vanliga sakförsäkringar för privatpersoner.

Under våren började försäkringsbolaget Tre Kronor, som bland annat ägs av Trygg-Hansa, att sälja försäkringar genom Föreningssparbanken och bolåneinstitutet SBAB inledde samarbete med If för att sälja hem- och villaförsäkringar till sina kunder.

Hoppas bli stora i Sverige
Nu ska Nordea sälja försäkringar för det danska försäkringsbolaget TrygVesta, vilkert innebär att 3 000 bankrådgivare hos Nordea också blir försäkringsrådgivare.

TrygVesta hoppas att inom några år etablera sig som en av de större sakförsäkringsbolagen i Sverige, säger Stine Bosse, vd för TrygVesta.

- Först kommer vi att jobba mot två procent av den svenska privatmarknaden, det är hushåll i storleken 100 000 eller något sådant, säger hon.

Vilket är målet?

- Åtta procent år 2012. Då är vi nummer fyra på marknaden, säger Stine Bosse, vd för TrygVesta.

Förklaringen till att försäkringar på banken kommer så starkt just nu är det stora internetanvändandet och bankernas mål att få göra allt fler affärer med sina kunder.

Bara ett av flera nya sätt
Men utvecklingen visar att det här bara är ett av flera nya sätt att sälja försäkringar, säger Gunnar Olsson på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

- Jag kan tänka mig att vi kanske får se andra typer av samarbeten. Vi hade tidigare Ikea till exempel som sålde barnförsäkringar. Det är ju ett ganska ovanligt sätt att köpa försäkringar, via ett möbelföretag. Kanske kommer Ica eller Konsum att börja sälja försäkringar, jag tror inte att man ska vara främmande för andra konstellationer i framtiden, säger Gunnar Olsson, på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".