Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Järnväg binder samman Peking och Tibet

Publicerat lördag 1 juli 2006 kl 09.11
Vid Tanggula i Tibet når järnvägen 5 072 meter över havet.

En högteknologisk men kritiserad tågsträcka har öppnats från Peking till Tibets huvudstad Lhasa. Kinas ledning talar om en teknisk triumf medan kritikerna talar om mer statlig kontroll av Tibet genom järnvägen.

För första gången kan man nu ta tåget från huvudstaden Peking ända till Lhasa, huvudstaden i det ockuperade Tibet. Många miljarder har det kostat och högt över havet går färden. Den är 1 100 km lång och förbinder den tidigare sista järnvägsutposten mot Tibet, staden Golmud, med Lhasa.

Sträckan invigdes på lördagen av den kinesiske presidenten Hu Jintao, för övrigt samma dag som det enväldiga kinesiska kommunistpartiet firar 85 år.

Extra syre i kupén
Ingenjörskonsten är onekligen imponerande när man nu kan ta tåget från Peking och efter några dygn på räls nå den tibetanska huvudstaden Lhasa.

Eftersom tågen på sina håll passerar på 5000 meters höjd är vagnarna bland annat utrustade med extra syreuttag för att passagerarna ska klara andningen på världens nu högst belägna järnvägsträcka.

Men det som är en teknisk triumf för de kinesiska ledarna är för många kritiker väldigt kontroversiellt. Protester mot järnvägen har redan märkts på centralstationen i Peking. Ett antal aktivister greps av polisen efter att ha skrikit slagord mot järnvägen.

Rädda för utarmning
Kritikerna menar att Kina med den nya järnvägssträckan vill kunna öka kontrollen av Tibet, som man ockuperar 50-talet. Många är också rädda för att den unika tibetanska kulturen nu ska utarmas än mer och ser också den nya järnvägen som en ren miljöförstöring.

Men den tibetanska exilregeringen, med Dalai Lama i spetsen och med säte i indiska Dharamsala, intar en försiktigare inställning till en början och säger att järnvägen i sig är inget problem för tibetanerna, utan det är hur kineserna kommer använda den som blir den stora frågan.

Daniel Alling, Bangkok
daniel.alling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".