Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stena Bulk satsar stort på rysk olja

Publicerat fredag 7 juli 2006 kl 07.54
Stena Primorsk i Stockholm.

Det svenska rederiet Stena Bulk som ingår i Stenakoncernen satsar nu för fullt på att bygga ut sin verksamhet i Ryssland och frakterna av det så kallade svarta guldet, oljan. Stena planerar att beställa fem till sex nya oljetankfartyg de närmaste åren.

– Det har varit en väldigt bra utveckling här  i Ryssland och den ryska oljan ökar dramatiskt i viktighet för Europa, säger Åke Rohlén som är chef vid Stena Bulks kontor i Moskva.

Omsättningen har tredubblats på tre år och är nu uppe i närmare 700 miljoner kronor per år för den oljetanksverksamhet som Stena Bulks relativt lilla Moskvakontor står för. Framtiden är ljus när det gäller den här verksamheten, säger Åke Rohlén.

Samarbete med ryskt rederi
Stena Bulk har ett samarbete med Rysslands största rederi Sovkomflot där man håller på att bygga upp en gemensam flotta om isförstärkta fartyg för att kunna frakta oljan även genom relativt tjock is från den ryska oljehamnsterminalen Primorsk alldeles söder om den finska gränsen i Baltiska viken.   

Häromdagen visades det senaste tankfartyget Stena Primorsk upp i Stockholms hamn. Planer finns nu på att beställa fem-sex helt nya och nästan dubbelt så stora oljetankfartyg som ska kunna frakta uppemot 200 000 dödviktston olja.

De kommer att stå klara om tre år, säger Åke Rohlén som menar att den här oljetrafiken kommer att öka hela tiden och inte ta slut år 2020. Det vill säg det datum som den Svenska oljekommissionen har som mål för att göra Sverige oberoende av oljan.

– När man bygger tankfartyg bygger man dem för 25-30 års drift. Den ryska oljan är långsiktig så det här är mycket långa affärer för oss. Det är ingen kortviktig investering, säger Åke Rohlén.

Säkra transporter
Det viktiga är att se till att transporterna genom Östersjön är säkra för en olycka skulle kunna bli katastrofal för alla parter, enligt Åke Rohlén.

– Det är en förutsättning för att kunna operera. Säkerheten och kvalitén är själva grunden för att kunna transportera rysk olja långsiktigt. Det ligger så mycket pengar i oljeflödet att det är ingen som har råd att göra någonting annat. På terminalen i Primorsk har ryssarna investerat i en mycket fin terminal som är i klass med de bästa hamnarna i världen. Ska rysk oljeexport fungera långsiktigt måste man ha bra grejer, säger han.

Vladislav Savic
vladislav.savic@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".