Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Missförstånd kan ligga bakom tågolyckan

Publicerat söndag 9 juli 2006 kl 16.45

Ett missförstånd mellan Banverket och Stockholmståg kan ha bidragit till pendeltågsolyckan i Märsta utanför Stockholm natten till lördagen, när ett tjugotal personer fick föras till sjukhus.

Enligt Banverket skulle de båda tågen föras in på samma spår och kopplas ihop, medan Stockholmståg hade uppgifter om att tågen skulle föras in på skilda spår eftersom det ena tåget skulle avgå.

– Tågen skulle kopplas ihop enligt våra uppgifter, säger Kajsa Rosén, informationsansvarig på Banverket.

Men enligt Bert Myde, säkerhetschef på Stockholmståg, var det ena tåget på väg att avgå.

– Ja, det var ett ankommande tåg från Stockholm, och sedan var det ett tåg som skulle avgå mot Stockholm. Och varför de kom på samma spår, det har vi inte klarlagt ännu, säger han.

Kan ha haft olika instruktioner
Uppgifterna om förspelet till pendeltågskrocken i Märsta utanför Stockholm går isär.

Enligt Banverket som sköter trafikledningen skulle tågen föras in på samma spår för att kopplas ihop, medan Stockholmståg som är ansvariga för tågen och förarna säger att tågen skulle föras in på olika spår eftersom det som stod vid stationen skulle avgå mot Stockholm.

Tågföraren och trafikledningen kan alltså ha haft olika instruktioner, vilket skulle kunna vara en förklaring till varför tågen kolliderade.

Säkerhetssystemet ska förhindra krock
Bert Myde som är säkerhetschef på Stockholmståg kan inte svara på varför uppgifterna går isär.

– Det ska vi kontrollera. Det är mycket möjligt att det i deras plan står att de ska kopplas ihop och i vår att de inte ska kopplas ihop. Då får vi ju se varför det brister, varför vi har olika uppfattning om det, säger han.

Men Bert Myde säger att även om två tåg kommer emot varandra på samma spår så ska säkerhetssystemet göra att tågen bromsas automatiskt för att undvika en krock.

Egna utredningar
Varför det inte skedde på stationen i Märsta vill han inte spekulera i. Han hänvisar till att både Stockholmståg och Banverket håller på med egna utredningar av olyckan.

– Vi kommer att fortsätta faktainsamlandet, och försöka skaffa oss en bild över hela händelseförloppet.

– Vi ska avläsa registreringsutrustningar och analysera allt material, för att försöka ta reda på vad som verkligen hänt. Och framför allt, för att se till att det inte händer igen, säger Bert Myde, säkerhetschef på Stockholmståg.

Enligt TT har båda lokförarna sagt till polisen att de fått klartecken att köra, och är inte misstänkta för att ha gjort några fel.

Kristina Jogestrand
kristina.jogestrand@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".